ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dyslektiker är mer kreativa

TT · 21 Maj 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

NYHETER Icke-verbal problemlösning är dyslektiska ungdomars paradgren. De är bättre än jämnåriga på logiskt tänkande, visar psykologen Gunnel Ingesson i en doktorsavhandling. – När man inte lär sig via texten och orden, lär man sig mer intuitivt. Man löser problemen mer kreativt, intuitivt och visuellt, är hennes tolkning. Hon har låtit 75 ungdomar på en skånsk dysleximottagning göra ett traditionellt intelligenstest. I den verbala delen lyckas dyslektikerna sämre än jämnåriga, eftersom de har ett sämre ordförråd. Medan genomsnittet ligger på 100 IQ-poäng, fick de dyslektiska ungdomarna 93 i den här delen. – Även om de kämpar sig igenom en text, så missar de en hel del när de läser den, därför att de inte har ett ordförråd som motsvarar jämnårigas, säger Gunnel Ingesson. I den icke-verbala delen, som bland annat mäter förmågan till logiskt tänkande och att uppfatta mönster, låg de undersökta ungdomarna elva IQ-poäng över genomsnittet. Intervjuer med ungdomarna visar att de första sex skolåren är jobbigast. – Det blir en väldig förvirring att börja skolan. Alla har sagt att i skolan ska man lära sig läsa och skriva och så gör man inte det. Då undrar barnet vad det är för fel och tänker att "jag måste vara dummast i huvudet i hela världen". För majoriteten av de intervjuade blev det lättare senare. Skamkänslan klingade av, men för många var läs- och skrivsituationer fortsatt väldigt jobbiga.

Bäst går det för dem som är envisa och som inte låter dyslexin överskugga hela självbilden. Uppmuntrande föräldrar och lärare och goda kamratrelationer är avgörande. Det är också viktigt för ungdomarna att hitta andra områden där de har talang och kan glänsa. Därför är det sorgligt när ungdomar slutar med ridning, fotboll eller andra aktiviteter för att de måste lägga så mycket tid på skolarbetet, tycker Gunnel Ingesson. Utmärkande för många av de intervjuade ungdomarna är att de har vad hon kallar dåligt akademiskt självförtroende. Av de 33 ungdomar i undersökningen som hunnit gå ut gymnasiet hade bara 13 procent efter tre år gått vidare till högre utbildning. – De flesta sade att "aldrig i livet att jag sätter mig på skolbänken igen efter att äntligen ha tagit mig igenom gymnasiet".

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro