ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

E-handeln fortsätter öka

Stockholm TT · 1 Feb 2007
Uppdaterad 18 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

De svenska e-handelsföretagens försäljning över internet ökade med 32 procent under fjolåret jämfört med året innan. Året avslutades starkt med en ökning på 36 procent under perioden september- december, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI).

Den starka avslutningen på året beror förmodligen på julhandeln på nätet satte rekord.

E-handelns andel av den totala handeln är dock fortfarande rätt blygsam. Den stod för 2,5 procent eller 11,8 miljarder mot 471 miljarder kronor. -Av elektronikhandeln sker numera omkring 15 procent via nätet. Andelen för skivor och böcker är något mer, säger Malin Blank, detaljhandelsanalytiker vid HUI. Provrum på nätet Män köper främst datorer och datortillbehör via nätet. Kvinnor och konsumenter utanför storstäderna är de som oftast köper kläder via internet. Och klädhandeln via internet kommer att öka, tror Malin Blank. -Klädhandeln via nätet har blivit allt mer framgångsrik. I nästa steg kommer det att bli möjligt att också prova kläderna på nätet, säger Malin Blank. Hon berättar att de stora klädföretagen utvecklar allt mer avancerade nättjänster där du som konsument kan ladda in dina egna mått och kanske också bild och se hur du ser ut i de kläder du är intresserad av. -Snart kan man kanske också få råd via nätet av en personlig rådgivare. Kanske blir det då också ett storstadsfenomen, säger hon. "Sparar tid" Den viktigaste fördelen med e-handeln är att få paketen levererade i brevlådan eller till närmaste ombud. Det tycker både företag och konsumenter. -Har du en butik ute i landet är kundunderlaget begränsat. Men via internet växer kundunderlaget rejält, konstaterar Malin Blank. Och e-handelsföretagen finns till största delen utanför storstäderna. När det gäller näthandlandet av livsmedel finns i dag egentligen bara en stor aktör. Det är Netextra som verkar i Stockholmsregionen. -Men vi tror att också livsmedel kommer att växa på nätet och bli allt mer accepterat. Det är bekvämt och sparar tid, säger Malin Blank. HUI konstaterar också att en tredjedel av dem som e-handlar gör det minst en gång i månaden.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro