ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter beskedet om att TV4 slutar med hallåor i rutan: Oväntat”

Natalie Demirian · 10 Jan 2018
Uppdaterad 10 Jan 2018
Stefan Larsson.

Stefan Larsson. Foto: Privat


När SVT tog bort sina hallåor 2012 orsakade det stark kritik från tittarna. I tisdags kom beskedet att TV4 och Sjuan gör samma sak. – Man kan väl säga att det är en känslomässig berg- och dalbana just nu, säger programpresentatören Stefan Larsson till Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

Programpresentatörerna, eller hallåorna som de ofta kallas, har funnits i tv-huset i drygt 26 år.

Stefan Larsson, som har jobbat på TV4 i drygt 3,5 år, säger att de fick beskedet om att ledningen på Bonnier Broadcasting bestämt sig för att plocka bort hallåorna under ett extrainsatt möte i måndags. Dagen efter gick beskedet ut till all personal på TV4.

I stället för bildhallåt kommer kanalerna att övergå till ett rösthallå.

– Jag tycker att beskedet var en smula oväntat, då jag alltid tyckt och trott att TV4 varit stolta över sitt personliga tilltal och sina personligheter i tv-rutan. Att som tittare få ett ansikte på den som pratar känns ju mer personligt och varmt än bara en röst, säger Stefan Larsson.

Han säger att reaktionerna bland kollegorna på hallået varit en blandad kompott.

Varför tror du att TV4 gör detta?

– Det pratas om besparingar och att det ska ”förnyas”. Där har vi väl lite olika syn på detta, jag och TV4. Finns massor av andra sätt man hade kunnat göra då vi är ett gäng av både härliga och kreativa själar som hade kunnat skapa något nytt på riktigt i stället för att göra som alla andra kanaler som valt att bara jobba med röst. Men det kommer säkert bli bra det här också. Kanske inte lika personligt, men bra.

Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer sex hallåor nu att bli tre.

Stefan Larsson säger att det är för tidigt att spekulera i vad som kommer att hända i framtiden.

– Det pågår förhandlingar för fullt.

I TV4:s medieblogg skriver Åsa Barsness, Kommunikations- och HR-direktör, ett inlägg där hon förklarar beslutet.

”Tv-branschen är i ständig förändring, och våra användares tittarbeteende förändras som sagt också. Därför är det nödvändigt för oss att tänka nytt och framåt”, står det bland annat.

klar

Artikellänk är kopierad

Natalie Demirian
Natalie Demirian
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro