ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter första dödsfallet – nu vill myndigheten förbjuda elsparkcyklar

Jesper Lindqvist · 31 Maj 2019
Uppdaterad 31 Maj 2019
Efter att en man omkommit i samband med en kollision vill nu Transportstyrelsen förbjuda elsparkcyklar.

Efter att en man omkommit i samband med en kollision vill nu Transportstyrelsen förbjuda elsparkcyklar. Foto: Fredrik Sandberg/Gorm Kallestad/TT


Under torsdagen omkom en man i samband med att han kolliderade med en lastbil i Helsingborg. Mannen färdades på en elsparkcykel, som Transportstyrelsen nu vill förbjuda helt. "Fordon som inte är godkända ska inte vara i trafiken", säger Hans Cassepierre på Transportstyrelsen.

klar

Artikellänk är kopierad

De eldrivna sparkcyklarna har blivit allt vanligare i Sverige, framför allt i de större städerna. I Stockholm beräknar man att det finns 1500 elsparkcyklar, medan antalet i Malmö är något färre, 700.

Under året har det kommit flera rapporter om olyckor där elsparkcyklar varit involverade, och under torsdagen inträffade den första dödsolyckan när en 27-årig man omkom efter att ha kolliderat med en lastbil.

Nu ryter Transportstyrelsen ifrån, och menar att ett förbud mot elsparkcyklar är rätt väg att gå.

– Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen, till TT.

”Fanns inte för ett år sedan”

Även inom vården har man märkt av en markant ökning av olyckor, kopplade till just elsparkcyklar. Vid akutmottagningen på S:t Görans sjukhus talar man om en patient per dag, och flera under helgerna.

– Det här fanns inte för bara ett år sedan. Helt plötsligt började det komma in personer som skadat sig när de kört elsparkcykel. Vi ser många som är alkoholpåverkade, men även de som är på väg till jobbet, säger sjuksköterskan Emma Hjelm till DN.

Enligt henne rör det sig framför allt om ansikts- och huvudskador eftersom få av de som använder elsparkcyklar har hjälm på sig.

”Ska inte vara i trafiken”

På Transportstyrelsen menar man att problemet är att man inte vet hur elsparkcyklar ska definieras. I dagsläget klassas den varken som en elcykel eller en moped – fordon som medför vissa krav om de ska få användas i trafiken.

– Det här är något annat. Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger Hans  Cassepierre till TT, och

– Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik.

Inom polisen är dock uppfattningen något annorlunda. Polisinspektör Krister Drakeklint menar att elsparkcyklarna utgör ett bekymmer, men delar inte den alarmartade beskrivningen.

– De man ser är de som inte sköter sig – vår radar är påslagen för att hitta fel –  men generellt tycker jag att de flesta sköter sig, säger han till DN.

”Trafiksäkerhet är en viktig fråga”

I ett pressmeddelande medgav företaget Voi att det var en av deras elsparkcyklar som var inblandad i dödsolyckan i Helsingborg.

”Trafiksäkerhet är en väldigt viktig fråga för oss. Vi kommer att vara delaktiga i, samt följa upp utredningen och säkerställa att vi gör allt vi kan för att proaktivt minska olyckor och förstärka säkerheten”, skriver man i pressmeddelandet.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro