ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter kritiken: Ingen mer reklam för Svenska Spels nätkasinon

Sophie Tanha · 8 Apr 2019
Uppdaterad 15 Apr 2019
Joakim Mörnefält vill att även privata bolag gör som Svenska Spel.

Joakim Mörnefält vill att även privata bolag gör som Svenska Spel. Foto: TT/Svenska Spel


Nu slutar Svenska Spel göra reklam för sina nätkasinon, som de själva kallar för de farligaste spelen. Många menar att reklamen misslyckas med att vara måttfull och att den borde förbjudas. Nu ställer sig statliga Svenska Spel bakom ett totalförbud av reklam för nätkasinon.

klar

Artikellänk är kopierad

– Vi är för en riskklassificering och hårdare regler för de farligaste spelen, där nätkasino ingår. Det är något vi har påtalat för Ardalan Shekarabi att vi vill ha med i lagen. Med anledning av det har vi beslutat att stoppa alla egen annonsering för vårt nätkasino under 2019. Det är till och med så att vi är för ett förbud av nätkasinoreklam, säger Svenska Spels kommunikationsdirektör Joakim Mörnefält till branschtidningen Resumé.

Kritik från privata spelbolag

Debatten kom spelreklam har gått varm under våren. Spelbranschen själva har riktat kritik mot att statligt ägda Svenska Spel investerar mer pengar i reklam än privata spelbolag, trots att de fortfarande har monopol för spelprodukter som skraplotter. Dessa produkter omfattas inte av reklamstoppet.

Forskning från Folkhälsomyndigheten visar att samtidigt som reklamen för nätkasinon ökat kraftigt de senaste åren har också spelproblem för just nätkasinon blivit vanligare. Nu uppmanar Svenska Spels Joakim Mörnefält de privata bolagen att också sluta göra reklam för nätkasinon.

klar

Artikellänk är kopierad

Sophie Tanha
Sophie Tanha
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro