ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter Metros artikel: Flera kommuner granskar hemtjänstföretaget

Leif Oldenburg · 17 Feb 2014
Uppdaterad 18 Feb 2014

Flera kommuner i Stockholms län planerar nu egna kontroller av hemtjänstföretaget Enklare vardags verksamhet.

klar

Artikellänk är kopierad

Det var i går som Metro berättade att Stockholms stad sagt upp avtalet med Enklare vardag sedan man upptäckt stora brister i bland annat tidsrapporteringen. Dessutom hade flera äldre inte fått den omsorg som kommunen hade betalat för.
Det var i går som Metro berättade att Stockholms stad sagt upp avtalet med Enklare vardag sedan man upptäckt stora brister i bland annat tidsrapporteringen. Dessutom hade flera äldre inte fått den omsorg som kommunen hade betalat för.Foto: TT

Nacka och Lidingö ska ha möten med företrädare för företaget och Sundbybergs kommun har redan inlett en egen utredning.

– Företaget har inga kunder i Sundbyberg just nu, men vi ett avtal och vill vara säkra på att våra äldre får bra omsorg om man väljer Enklare vardag, säger Carina Bergstedt, myndighetschef för äldreomsorgen i Sundbyberg.

Det var i går som Metro berättade att Stockholms stad sagt upp avtalet med Enklare vardag sedan man upptäckt stora brister i bland annat tidsrapporteringen. Dessutom hade flera äldre inte fått den omsorg som kommunen hade betalat för. Enklare vardag har även avtal med Solna, Sundbyberg, Järfälla, Nacka och Lidingö.

Socialdemokraterna i Stockholms stad anser att Metros avslöjande visar på ett systemfel.

– Det finns alldeles för många oseriösa företag i den här branschen. ­Av hemtjänstföretagen i Stockholms kommun saknar närmare hälften kollektivavtal, säger oppositionsborgarrådet Roger Mogert (S).

Socialdemokraterna vill ha hårdare krav på företagen, färre utövare och fler inspektioner.

– En äldre person som väljer hemtjänst ska vara säker på att det är ett bra företag. Jag tror inte att den borgerliga majoriteten kan garantera det i dag, säger Roger Mogert.

Äldreborgarrådet Joakim Larsson (M) anser att S-kritiken är oseriös:

– Det handlar inte om antalet utövare eller om verksamheten är privat eller kommunal. Det viktiga är att de äldre har möjlighet att välja och att kvalitetskontrollen fungerar och där har vi byggt upp ett fungerande system de senaste åren, säger han.

Metro har kontaktat företrädare för Enklare vardag för att få en kommentar till kritiken och det uppsagda avtalet med Stockholms stad. Ingen har hört av sig.

Läs också: Stora brister avslöjade i Stockholm hemtjänstbolag

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro