ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Efter olyckorna – nu varnar läkaren för elsparkcyklarna: "Otroligt farliga"

Sophie Tanha · 10 Jun 2019
Uppdaterad 10 Jun 2019
Få använder hjälm när de kör elsparkcykel.

Få använder hjälm när de kör elsparkcykel. Foto: Pixabay/Tier


Den snabbt ökande trenden med elsparkcyklar skapar problem för trafiksäkerheten, menar flera aktörer. Senaste tidens olyckor har ställt krav på bättre säkerhet, både för de som använder och de som hyr ut elsparkcyklarna.

klar

Artikellänk är kopierad

För några veckor sen inträffade den första dödsolyckan med elsparkcyklar i Sverige, där en 27-årig man krockade med en bil i Helsingborg och omkom. Transportstyrelsen förespråkade då ett förbud för elsparkcyklar.

”Otroligt farliga”

Ardavan Khoshnood är akutläkare på Skånes universitetssjukhus i Lund.

– Ur en medicinsk synvinkel är de otroligt farliga. Faktumet att vi inte sett fler allvarliga olyckor beror inte på att de som kör elsparkcyklarna kör särskilt ansvarsfullt, utan på att andra trafikanter tar hänsyn till varandra. Men är olyckan framme kommer elsparkcyklarna orsaka otroliga skador, säger han.

Nyligen skadades även influencern Lucas Simonsson i en sparkcykelolycka. På Instagram la han upp en bild på sitt blodiga ansikte, samtidigt som han uppmanar sina följare att vara försiktiga i trafiken:

”Som vuxen är det väldigt lätt att tänka: ”Jag behöver ingen hjälm för att åka spark, det går så långsamt”. Men en sådan sparkcykel kan gå upp till 35 km/h i nerförsbacke och då kan man skada sig rejält ifall man ramlar.”

Vill se lag på hjälm

Fastän många bolag som hyr ut elsparkcyklarna har en 18-årsgräns används fordonen även av yngre barn och ungdomar. De under 15 år måste enligt lag använda hjälm. Nu uppmanar läkaren Ardavan Khoshnood politiker att kräva obligatorisk hjälm för vuxna också.

–  Elsparkcyklar är så små och svåra att upptäcka i vissa fall. Om en vanlig cyklist blir påkörd från sidan är det mest knä och höft som skadas, men på sparkcyklarna där personen står upp helt oskyddad skulle skadorna skulle bli enorma. Alla borde verkligen använda hjälm, säger han.

Företagens ansvar

Oftast finns det säkerhetsföreskrifter i apparna där elsparkcyklarna hyrs ut, men de går snabbt att klicka bort, tycker Marie Nordén som är generalsekreterare för trafiksäkerhetsföreningen NTF. Hon tycker att visst ansvar kan läggas på de som hyr ut cyklarna:

– Vissa förutsätter att man använder hjälm, men hur ofta tror man människor har med sig en? Det finns ju inte möjlighet att hyra hjälmar heller.

Kristina Nilsson som är presschef på Voi, en av de större elsparkcykelbolagen, skriver i ett mejl att de nu kommer intensifiera arbetet med säkerhetsutbildningar:

– Bland annat genom mer events i städer med representanter som går igenom säkerhetsriktlinjer; använd hjälm, åk på cykelbana, följ trafikregler, visa hänsyn och kör inte påverkad.

klar

Artikellänk är kopierad

Sophie Tanha
Sophie Tanha
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro