ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter röstfusket – SVT ändrar reglerna

Emma Björkman · 27 Feb 2014
Uppdaterad 27 Feb 2014

Efter avslöjandet om röstfusk i Melodifestivalen ändrar SVT reglerna. Beslutet välkomnas av artisterna. – Jag tycker det är bra, säger Martin Stenmarck.

klar

Artikellänk är kopierad

Efter finalen den 8 mars ska SVT se över reglerna igen. Då kan det bli aktuellt att införa samma regler som gäller för Eurovision Song Contest, det vill säga ett tak på 20 samtal per abonnemang. ”Det är en diskussion som vi kommer ha efter turnén”, säger Maria Ilstedt, SVT:s projektledare.
Efter finalen den 8 mars ska SVT se över reglerna igen. Då kan det bli aktuellt att införa samma regler som gäller för Eurovision Song Contest, det vill säga ett tak på 20 samtal per abonnemang. ”Det är en diskussion som vi kommer ha efter turnén”, säger Maria Ilstedt, SVT:s projektledare.Foto: Janerik Henriksson/TT

På torsdagseftermiddagen kallade SVT till presskonferens. Där meddelade de att de skärper tävlingsreglerna inför Andra chansen på lördag. – Vi kommer att införa ytterligare en skrivning i tävlingsreglerna som säger att man inte får köpa ett röstningsförfarande, säger Maria Ilstedt, projektledare för Melodifestivalen. Regeländringen innebär konkret att det blir förbjudet att köpa röster i kommersiellt syfte genom telefonitjänster. Om ett sådant tilltag upptäcks blir tävlingsbidraget diskvalificerat. Tidigare har det varit otillåtet att köpa en tjänst för att marknadsföra ett bidrag. – Jag tror det är bra för att det visar att vi agerar och visar gentemot artister och skivbolag att den här tävlingen ska vara fair play, säger Maria Ilstedt.

Regeländringen välkomnas bland artisterna som tävlar i Andra chansen. – Det är helt sjukt att de har fuskat med rösterna, om det stämmer är det hemskt. Det är helt rätt att de ändrar reglerna, säger Linus Svenning. Han får medhåll av Martin Stenmarck. – Det är bra, tycker jag, säger han och fortsätter: – Jag tror inte att det här är vanligt. Jag tycker inte att det är etiskt rätt, så långt kan sträcka mig. Men jag tror i slutändan att det man ändrar är marginellt. Christer Björkman, Melodifestivalens exekutive producent, ser också positivt på de skärpta reglerna.

– Det är jättebra att det blir samma princip som gäller för att köpa sig reklamplats, man får inte kommersiellt sett köpa sig en fördel i tävlingen, säger han.

LÄS ÄVEN: Svenska spel stoppar spel på Melodifestivalen tillsvidare

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro