ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter skandalen: Så har användandet av Facebook påverkats

Linus Lindgren · 7 Maj 2018
Uppdaterad 7 Maj 2018
Det går bra för Facebook trots skandalen.

Det går bra för Facebook trots skandalen. Foto: Pixabay


Facebooks stora skandal med Cambridge analytica har inte påverkat det sociala nätverkets användarlojalitet negativt. Det visar en ny studie i USA. I många fall har det till och med haft positiva effekter

klar

Artikellänk är kopierad

Skandalen som omfattar Facebook och Cambridge analytica skakade världen när den uppdagades i mars. Hashtaggen #quitfacebook började snabbt trenda på Twitter efter att uppgifterna om företagens datainsamling blev kända.

Nu visar en undersökning av Reuters och Ipsos att Facebooks användare fortsätter vara det sociala nätverket troget. Ungefär hälften av de som svarade på undersökningen uppger att de varken använder Facebook mer eller mindre nu än innan skandalen. 25 procent uppger att de använder Facebook mer nu än innan.

64 procent uppger att de använder Facebook minst en gång om dagen. Det är en liten minskning från mätningen som gjordes i mars, strax efter att Cambridge analytica-skandalen uppdagades. Då låg siffran på 68 procent.

I en Yougov-undersökning på uppdrag av Metro från april uppgav 13 procent att de övervägde att avsluta sitt facebookkonto. I samma undersökning svarade tre av tio att de var oroliga för att storbolag samlar in data om dem. Det var främst kontouppgifter och personlig information som de svarande var oroliga över att bolagen samlade in om dem.

klar

Artikellänk är kopierad

Linus Lindgren
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro