ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter Solsidan: Nu vill vi ha lyxgrillar

Viktor Bendz · 24 Jun 2013
Uppdaterad 1 Jul 2013

Grillsäsongen är i full gång och i år lägger vi mer pengar än tidigare på en fin grill till uteplatsen. – Det är en statuspryl precis som en ny bil eller en platt-tv, säger grillexperten Jonas Borssén.

klar

Artikellänk är kopierad

Kol, gasol, el eller öppen eld. Alternativen är många och utbudet gigantiskt. Efter Fredrik Schillers (Johan Rheborg) grillfetisch i TV4:s succéserie Solsidan visar en ny Sifo-undersökning att svenskarna verkar ha tagit efter den populära karaktären på ett område: intresset för lyxiga grillar. Enligt undersökningen, som gjorts på uppdrag av City gross, köps det dyrare – och färre – grillar i år jämfört med i fjol.

Kocken Jonas Borssén är grillexpert och har skrivit flera böcker om kokkonsten.

– Tittar man på vad folk i gemen tillagar köps det alldeles för avancerade grillar. Det är smartare att lägga mer pengar på råvarorna, säger han och lägger betoning på grillens viktigaste beståndsdel – nämligen gallret.

– Egentligen behöver du bara några tegelstenar och ett riktigt bra grillgaller, helst i gjurtjärn. Gallret lagrar värmen och ger stekytan, som faktiskt är lika viktig som kryddningen när man lagar mat.

De öppna kolgrillarna är överlägset populärast, men de flotta gasolgrillarna ökar stadigt i popularitet. Jonas Borssén tror att intresset för grillning bara kommer öka i omfattning men hoppas att kolgrillarna fortsätter vara populärast.

– Ska man köpa en grill rekommenderar jag en klotgrill. Smaken från träkolet är överlägsen och strålningsvärmen blir inte densamma i en gasolgrill. I framtiden tror jag vi ser två grillar i varje trädgård – en med kol och en med gasol.

klar

Artikellänk är kopierad

Viktor Bendz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro