ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter succén med små lösgodispåsar – här är fler mindre förpackningar

Emma Björkman · 27 Jan 2015
Uppdaterad 27 Jan 2015
Efter trenden med små godispåsar säljs numera chips och läsk i mindre förpackningar. 

Efter trenden med små godispåsar säljs numera chips och läsk i mindre förpackningar.  Foto: TT / Privat: Nina Högbom


Trenden med små godispåsar har spritt sig över Sverige. Och nu finns även små läskburkar och små chipspåsar i matbutikernas sortiment.

klar

Artikellänk är kopierad

De små vita godispåsarna som rymmer 175 gram har gjort comeback på allvar i lösgodishyllan. Men det är inte de enda små förpackningarna som finns i butikssortimentet. På hyllorna finns även läskburkar som rymmer 15 centiliter och mindre chipspåsar som väger mellan 30 och 40 gram.

Metro har tidigare skrivit om flera butiker som tagit in de små godispåsarna. En av dem är handlaren Nina Högbom på ICA Kvantum Kronoparken i Umeå som berättar för SVT att påsarna blivit en ”jättesuccé”. I hennes butik finns även läsk och chips i miniförpackningar.  – Vi har tagit in det som ett alternativ för de som vill, säger Nina Högbom.

Här är de gamla godispåsarna tillbaka Hon har inte sett samma försäljningsboom för de mindre läskburkarna och chipspåsarna som med godispåsarna – något hon tror har att göra med att det inte varit lika mycket debatt kring dem. – Men de tickar på, säger Nina Högbom. Godispåsarna har ökat rejält i storlek de senaste decennierna – i dag kan en fylld ”vanlig” godispåse väga upp till fyra kilo.

dietisten Men nu har konsumenterna börjat efterfråga mindre förpackningar – och företagen lyssnar. Coca-cola company och Orkla Confectionery & Snacks – med chipsmärket OLW – är två av jättarna som krympt storleken på vissa produkter.– Allt har blivit mycket större. Äter ett barn en chipspåse på 300 gram man måste vara ute och leka hela helgen för att väga upp det, säger Ann-Kristine Sandström till SVT.

– Vi kan se att under 2014 ökade försäljningen av chipspåsar som väger mindre än 150 gram med 20 procent i dagligvaruhandeln, det gäller för samtliga chipsleverantörer, säger Stina Petrini, kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks.

För drygt ett år sedan lanserade Coca-cola flera läsksorter i mindre förpackningar – 15 centiliter, 25 centiliter och en liter – som en del i sin satsning på hälsa och välmående, berättar Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-cola

– Föräldrar har varit positiva eftersom det ger dem kontroll över hur mycket läsk deras barn dricker, säger Peter Bodor. Företaget har planer på att lansera fler produkter i mindre storlekar.

– Det ligger i vårt intresse. Vi säljer hellre lite till många än mycket till få, säger Peter Bodor. 

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro