ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ekonomin måste anpassas till verkligheten

metro · 26 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Mari Jacobi – Civilingenjör

klar

Artikellänk är kopierad

Jag stöter i mitt arbete med att miljöanpassa vägar och järnvägar, planer och program allt som oftast på personer som påstår att jag inte är realistisk. Att jag är en drömmare och idealist som måste anpassa miljökraven till verkligheten. Att jag måste ta hänsyn till ekonomin och tillväxten i första hand. Att de kommer att vidta miljöåtgärder när de har bättre ekonomi, sisådär år 2020, när tillväxtkurvan vuxit ur sin ram.

Med tanke på att vi på olika sätt håller på att ta död på oss själva i dagens samhälle börjar jag undra vem det är som ska anpassa sig till verkligheten? Hur mycket kostar det inte att åtgärda stigande vattenmängder i vattendragen eller ge sjukvård till människor med hälsoproblem till följd av luftföroreningar och trafikbuller? Självklart ska vi ha en god ekonomi – det är grunden för god hälsa och välfärd. Men det är inte jag som ska anpassa mig till det ekonomiska systemet, utan det ekonomiska systemet som måste anpassa sig till verkligheten.En möjlig lösning kan vara en övergång till en ekologisk ekonomi. Den ekologiska ekonomin utvecklades av Robert Costanza, professor i systemekologi, tillsammans med ekologer och nationalekonomer i slutet av 1980-talet. I ekologisk ekonomi är det ekologiska systemet en absolut förutsättning för ett socialt och ekonomiskt system och tillväxten måste ske på naturens villkor. Det gör att miljöfrågorna och socialt ansvarstagande integreras i alla frågor och blir styrande för beslut. (Inte ens ekonomerna står ut med stressen någon längre tid på Nasdaq, även om de gärna vill tro det. Och enligt organisationskonsulten Philippa Davies är ett signifikant antal börsmäklare i Londons city psykopater.)  Jag hoppas att den ekologiska ekonomin kommer att göra sitt inträde i den svenska politiken och infrastrukturplanerna inom en snar framtid. Jag skulle vara djupt imponerad av en plan som inte bygger på fantasifulla antaganden om oändlig tillväxt, inte låtsas som att miljöproblemen inte finns eller inte kostar något att åtgärda, utan i stället skapar kreativa lösningar för verklig tillväxt och välfärd på lång sikt. Först då kan vi skapa planer som inte ger dubbeltydiga budskap om ökad kollektivtrafik för minskade koldioxidutsläpp samtidigt som flygtrafiken tillåts att öka. Först då kan vi ta kontrollen över det ekologiska systemets alla delar och styra samhället i riktning mot verklig social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro