ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

El-lånebil Paris framtid

Nadia Lodde · 14 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Så kan en Autolib-station se ut 2010.  

Så kan en Autolib-station se ut 2010.  


klar

Artikellänk är kopierad

Har du hört talas om Paris succé med lånecyklar Vélib? (namnet kommer från vélo: cykel och libérté=frihet). Nu är det dags för nästa generation lånetransportmedel: om borgmästare

Bertrand Delanoës planer går i lås kommer lånebilar rulla på Paris gator i slutet av 2010. De kallas Autolib och skulle ha samma system som Vélib – låna när som helst dygnet runt alla dagar i veckan för korta resor i och runt Paris.Ska du veckohandla, få hem ditt nya bord eller ta lite frisk luft alldeles utanför stan? Ta dig till närmaste station och hämta en ledig bil, utan att boka.När du är klar är det bara att lämna tillbaka bilen på närmaste Autolibstation. Och man betalar bara för tiden man nyttjat bilen. Månadskostnaden skulle vara mellan 15 och 20 euro i månaden (att nyttja Vélib kostar bara 29 euro om året) och sedan mellan 4 och 5 euro per halvtimme.Bertrand Delanoë kallar sitt projekt, som presenterades i början av oktober, för revolutionärt.  Och han kanske får rätt.– Det borde bli 2000 bilar och 700 stationer i Paris och upp till 4000 bilar om man inkluderar förorterna, be­roende på deras villighet att vara med i planen, sa borgmästaren.Antalet parkeringsplatser skulle behöva minskas för att få plats med Autolibstationer. Men studier gjorda i USA visar att för varje poolbil som sätts i rörelse så säljs 7 privatägda bilar.När Bertrand Delanoë be­sökte den internationella bilmässan i Paris förra veckan sa han:– Autolib kommer att bli ren och i dag är den enda 100 procent rena bilen elektrisk.

klar

Artikellänk är kopierad

Nadia Lodde
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro