ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Elbil ger arbetare genetiska skador

Olle Agebro · 29 Sep 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Battericellerna i Saabs 9-3 E Power har precis som en stor del av världens elbilsbatterier tillverkats med hjälp av det farliga lösningsmedlet NMP.

Battericellerna i Saabs 9-3 E Power har precis som en stor del av världens elbilsbatterier tillverkats med hjälp av det farliga lösningsmedlet NMP. Foto: Simon Paulin / Svd / Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

En battericell från Electro­vaya som tillverkats utan NMP.
En battericell från Electro­vaya som tillverkats utan NMP.

Miljöbilsbatterierna utan koldioxidutsläpp har ett problem – de tillverkas av ett ämne som kan ge foster­skador. En svensk innovation kan rädda branschen.

Genom att byta ut det farliga lösningsmedlet methylpyrrolidone (NMP) mot vanligt vatten har Per Johanders forskargrupp vid Swerea IVF hittat en metod för att komma runt problemet.

För att framtidens elbilar ska få en så lång livslängd som möjligt krävs att elektroderna i litiumjonbatteriet är korrekt placerade i förhållande till varandra, vilket också innebär att de måste bindas ihop med ett så starkt bindemedel som möjligt.

Starka bindemedel behöver också ett starkt lösningsmedel och i elbilsindustrin har lösningsmedlet NMP blivit ett av de vanligaste.

Förutom att ge batteriet lång livslängd, låg explosionsrisk och hög effektivitet bidrar NMP också till permanenta genetiska skador, depression, sömnlöshet och fosterskador.

I och med att NMP förångas vid produktion av batterier är det arbetarna som hanterar lösningsmedlet som löper störst risk att drabbas. I många länder finns lagstiftning som ser till att arbetare är helt skyddade vid batteritillverkningen och i stort sett allt NMP kan återanvändas.

Många oroas dock över att allt mer av batteritillverkningen kommer att förläggas till utvecklingsländer där arbetsmiljökraven inte är lika hårt reglerade.– Med dagens teknik är det inte möjligt att dra igång en så här storskalig industri utan att möta arbetsmiljöproblemen. Det är klart att man kan lösa det genom att låta produktionen ske i en helt sluten miljö, men jag kan tänka mig att det kommer att vara svårt att åstadkomma, särskilt i utvecklingsländer, säger Per Johander, elektronikforskare på Swerea IVF.

Vattenbaserade lösningar som liknar de som tagits fram av Swerea IVF har bland annat intresserat Boston Power som tillverkar batterierna i den nya Saab 9-3 E Power. – Vi arbetar aktivt med att ersätta NMP och har på försök infört vattenbaserade lösningar som i ett första steg halverar användningen av NMP. Vi följer noga och med stort intresse det utvecklingsarbete som har som mål att helt undvika NMP i produktionen, säger Erika Jangen, Europachef på Boston Power.

NMP kommer troligtvis att användas i elbilsindustrin även de närmaste åren, den enda batteritillverkare som skyltar med ett alternativ utan NMP är det amerikanska företaget Electrovaya. – Jag tycker att det är märkligt att NMP används i tillverkningen av elbilsbatterier eftersom det inte är en jättebra idé att ha potentiella fosterskador i produktionskedjan av miljöbilar, säger Sankar Das Gupta, vd på Electrovaya.

klar

Artikellänk är kopierad

Olle Agebro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro