ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Elbilar vanligt först 2030

Ola Jacobsen · 26 Maj 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Fortums satsning på laddstolpar kan vara bortkastad. Elbilar kommer inte behöva dem.

Fortums satsning på laddstolpar kan vara bortkastad. Elbilar kommer inte behöva dem. Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

Mitsubishi Miev.
Mitsubishi Miev.
Chevrolet Volt.
Chevrolet Volt.

Älskade av både miljövänner och bilkramare. De ska lösa klimatkrisen och gjuta nytt liv i den tynande bilbranschen. Men det dröjer. Tidigast en bit efter 2020 kommer vi se elbilar som vanliga bilar på gatorna. En elbil är 80 procent mer energieffektiva än en etanolbil, enligt en studie som publicerats i tidskriften Science. Trots att de är miljömässigt överlägsna kommer det att dröja innan elbilarna är vanliga på våra vägar. Enligt den prognos som Energimyndigheten har lämnat till regeringen kommer det finnas om­kring 85 000 elbilar och laddhy­brider år 2020. Det är 2 procent av de totalt 4 miljoner fordon som rullar på vägarna. – Jag hoppas att det ska vara fler då men med da­gens skatter och regelverk  kring miljöbilar kommer det inte att vara det, säger Anders Lewald, ansvarig för frågor kring nya bilbränslen på Energimyndigheten.

När kommer vi se elbilar som de vanliga bilarna?– Det är svårt att säga men kanske är elbilar och laddhybrider vanliga på vägarna omkring år 2030. Hybridfordon började säljas i Sverige 1999. Det är tio år sedan och de är fortfarande inte vanliga, säger Anders Lewald.

Han får medhåll av Jonas Åkerman, som forskar på hur vi kan nå långsiktiga klimatmål för energi- och transportsystem på KTH. – Dagens prognoser är väl­digt optimistiska. Det blir inget större genomslag för elbilar förrän en bit efter 2020. Tidigast, säger Jonas Åkerman.

Varför kan vi inte bara köra elbilar redan i dag?– Det finns tveksamheter för livslängd och tillförlitlighet i batteriet på laddhybrider. Dessutom är kostnaden är högre. 

Det är just laddhybrider som världens biltillverkare satsar på. Men Jonas Åkerman tror att de rena elbilarna kan slå igenom före.– Om tillverkarna inte lyckas få ner kostnaderna kommer nog små renodlade elbilar att komma först. Men deras begränsade räckvidd gör att de främst passar för nischtillämpningar, som till exempel kommunala servicebilar, säger Jonas Åker­man.

Men det finns ju massor av elhybrider från Lexus och Toyota på gatorna?– Det är stor skillnad på att sälja några stycken bilar, det finns alltid en del personer med gott om pengar som har miljöintresse. De köper trots att det är mycket dyrare. Men för att det ska slå igenom stort måste priserna komma ner, säger Jonas Åkerman.

”Laddstolpar onödigt”

Utbyggnaden av ett nät av laddstolpar har framhållits som en viktig faktor för en omställning till elbilar. Men hela utbyggnaden kan vara onödig. – Politiker pratar om ladd­stolpar för att visa på handlingskraft. Men om biltillverkarna lyckas få ner kostnaden och bättra på tillförlitligheten i batterierna så kommer de flesta människor bara behöva ladda hemma och möjligtvis på jobbet, säger Jonas Åkerman, forskare på Avdelningen för miljöstrategisk analys på KTH. Han tror att politikerna är fel ute. – Politikerna hejar på och diskuterar om laddningsstolpar men vi tror inte att laddningsstolpar är det stora problemet, säger han.

Vad är det som hindrar genomslaget?– Det stora hindret är teknikutvecklingen, och det lig­ger till största delen utan­för Sverige.

Men någonting måste svenska politiker kunna göra för att snabba på övergången till elbilar. Det tror Anders Lewald, ansvarig för frågor kring nya bilbränslen på Energimyndigheten. – Vi bedömer att det går att öka andelen elbilar och laddhybrider genom att gö­ra förändringar i dagens skatter och regelverk, säger Anders Lewald.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro