ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Elever hjältar vid helikopterkrasch

Peter Lindholm · 26 Aug 2013
Uppdaterad 26 Aug 2013

Foto: Lotta Bergseth


Elever från Kvarnbergsskolan i Huddinge fick agera livräddare när plötsligt en helikopter störtade under deras vildmarksutflykt.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Lotta Bergseth
Foto: Lotta Bergseth
Emma Sundqvist och Dina Stålnacke var ute och paddlade med sina klasskamrater när helikoptern störtade.
Emma Sundqvist och Dina Stålnacke var ute och paddlade med sina klasskamrater när helikoptern störtade.Foto: Lotta Bergseth

Vildmarksutflykten blev en äventyrsutflykt. Elever från nionde klass på Kvarnbergsskolan i Huddinge var ute och paddlade kanot i sjön Tyresöflaten i södra Stockholm när en helikopter överraskande slog ned i vattnet.

►Läs mer: Helikopter störtade i sjö – Vi såg den komma flygande mot vattnet, där den typ landade innan den slog runt samtidigt som det kom massor av rök. Sedan såg vi två personer komma ut, berättar Emma Sundqvist, 15 år.

Olyckan skedde under förmiddagen på måndagen och Emma bedömer att avståndet mellan eleverna och helikoptern var mellan 100-200 meter.

De två besättningsmännen klarade sig utan fysiska skador och plockades snabbt upp av skolklassen.

– Båda verkade må bra. En av dem liftade bakom min kanot först innan vi lyfte upp honom i min kompis kanot, säger Emma.

När Räddningstjänsten väl kom till platsen var de båda männen redan på land.

De hade då hunnit förklara för dagens hjältar vad det var som hade orsakat olyckan.

– De skulle gå ned och ta miljöprover i vattnet, men missbedömde avståndet.

Uppgiften bekräftas av Lars Österwall, vd för helikopterföretaget Eastair.

- Det var en olyckshändelse helt enkelt. Piloten skulle gå ned och ”landa” mot vattenytan, men missbedömde höjden och råkade komma i vattnet. Stackaren sitter här och mår inget vidare. Han är inte skadad, men någorlunda förbannad på sig själv.

Runt 80 sjöar hade helikoptern hunnit med innan olyckan. Arbetet skedde på uppdrag av länsstyrelsen via naturmiljökonsultföretaget Calluna.

Callunas affärområdeschef Markus Möller förklarar varför man regelbundet använder helikoptrar i arbetet:

- När man gör den här typen av recipientkontroll vill man att så många sjöar som möjligt jämförs vid samma tillfälle för att få en jämförbar status på många vatten. Tar man det med båt går det åt veckor och då blir det inte helt jämförbart.

Brandförsvaret har efter olyckan lagt länsar runt miljökontrollanternas helikopter för att förhindra oljeläckage.  

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro