ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Elva förlamade av blåsfisk vid familjemiddag

Tomas Lundin · 24 Okt 2014
Uppdaterad 24 Okt 2014

Foto: TT


klar

Artikellänk är kopierad

I Japan måste en sushikock gå två års utbildning för att få tillreda den giftiga blåsfisken som familjen Souza lagade till middag hemma. Elva familjemedlemmar vårdas nu på sjukhus. 

Familjen hade fått fisken av en vän som fiskat nära deras hem i Rio de Janeiro, skriver The Mirror

– Fisken såg så god ut att vi bjöd in hela familjen. Vi stekte den och alla högg in, säger Cristiane Souza, vars make José Augusto åt av fisken, till brasilianska RJ TV.

Bara sekunder efter att de tagit en tugga började de kräkas och strax därefter började de förlora känseln i ansiktet, armarna och benen. 

Några av de vuxna kunde ändå ta sig till en bil och köra till sjukhus, då var barnen redan helt förlamade. Tillståndet för alla elva personer är nu kritiskt. 

Familjen hade ingen aning om att de åt en blåsfisk eller att fisken var så giftig, berättar en släkting för tv-kanalen. Blåsfisken innehåller ett gift som är mer än tusen gånger giftigare än cyanid. En fisk innehåller tillräckligt med gift för att döda 30 vuxna personer.

Flera i familjen vittnade om hur god den var innan giftet började verka – något som inte kommer som en överraskning för japanska sushimästare. Där tillreds fisken av specialutbildade kockar på ett sätt som gör att köttet inte är giftigt.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro