ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

En aggressiv tillväxt är den stora utmaningen”

Mary Örnborg · 9 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

INTERVJUN. Den förre koncernchefen för konsultbolaget Mandator, Katarina Mellström, har haft bråda dagar. Förra veckan blev det officiellt att hon blir vd för  Fijutsu Services i Sverige efter att bolaget köpt upp Mandator.– Det har varit ganska jäktigt. Medierna har legat på och så har jag åkt runt och träffat ”gamla” Fijutsu Services för att presentera mig, säger Katarina Mellström.

Men inofficiellt har vd-arbetet redan pågått en längre tid. Sedan sammanslagningen av de båda konsultföretagen har Katarina Mellström arbetat med integrationen med att smälta samman två kulturer i en.

•• Fujitus Services är ett Japanskt bolag. Hur märker du av den österländska kulturen i det nya integrerade Fujitsu Services?– Själva köparen är engelska Fijutsu Services vilket innebär att sammanslagningen mellan Mandator och Fujitsu baseras på deras värderingar och sätt att arbeta på. Men självklart, eftersom Fujitsu Services i grunden är ett japanskt företag märker man också av de österländska influenserna. Det mest signifikanta är det som ibland kallas för Toyota-modellen som karaktäriseras av att man genom en hel process ständigt arbetar med att ha kunden i fokus och koncentrerar sina insatser bara på det som tillför reellt kundvärde. För den här metoden har japanerna väl genomarbetade metoder och verktyg som vi kan arbeta med på ett effektivt sätt.

•• Vad blir din första och viktigaste uppgift som vd för Fujitsu Services i Sverige?– På kort sikt är det att få ihop företaget genom att smälta samman två kulturer till en och att göra varumärket Fujitsu Services starkt och tydligt.

•• Och på lång sikt?– Att ta Fujitsu Services till en topp fem position inom konsultbranschen.

•• När du satt som koncernchef på Mandator hade du en stark tillväxtstrategi. Är det samma strategi som gäller för Fujitsu Services för att lyckas ta bolaget upp till en topp fem position?– Utmaningen ligger i att bedriva en aggressiv tillväxtstrategi inom det här bolaget också. I den här branschen är det jätteviktigt att tillväxten är oförminskad.

•• Vilka vägar väljer ni för att öka tillväxten?– Genom förvärv och  framförallt genom organisk tillväxt – rekrytering men vid övertagande affärer ökar ju också personalstyrkan.

•• I dag är det stor konkurrens om kompetensen inom IT-sektorn. Hur ska ni attrahera kompetensen?– Det är svårt att hitta kompetensen. Därför mås­te man använda alla kanaler och kontaktnät man har. Dessutom är det viktigt att man lägger stor vikt på kompetensutveckling av medarbetarna och identifiera utvecklingsmöjligheter för varje enskild person inom företaget. På Mandator hade vi inte riktigt den administrativa resursen att kunna genomföra en sådan plan fullt ut, utan då jobbade vi med en ­hem­snickrad modell. Men nu finns det plötsligt alla möjligheter att kunna identifiera både utvecklingsmöjligheter och karriärvägar för medarbetarna på ett specifikt sätt.

•• Du har haft en hel del nyckelpositioner genom din karriär. Hur strategisk är du?– Inte alls. Jag har aldrig sett mig som en strateg när det gäller min egna karriärplanering. Saker har bara hänt i min karriär och jag har tagit tillfällena som kommit i min väg.

•• Hur vill du summera din karriär hittills?– Haha, ja vad ska jag säga. Den har varit bra. Jag är nöjd. 

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro