ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

En bespottad genres revansch

CAROLINE HAINER · 3 Okt 2014
Uppdaterad 3 Okt 2014

Det twittras vilt om “Idoloch Aftonbladet avslöjar ett ”hemligt feministiskt nätverk” som älskar ”Paradise hotel”. Det som tidigare var en bespottad genre verkar idag ha fått en revival.

klar

Artikellänk är kopierad

Har det rent utav blivit fint att se på reality-tv?

– Ja, det har gått ifrån att vara provocerande "sex i tv”-underhållning till något helt annat, säger Sanna Wickman som tillsammans med Siri Holm driver ”Paradise hotel”-podden. De kände båda ”ett stort behov” av att prata om det som händer på hotellet och startade därför en podd som idag är kopplad till kritikerforumet TVdags.  

– ”Paradise hotel” är ingen vanlig realitysåpa, den lockar fram deltagarnas bästa och värsta sidor och väcker väldigt många tankar kopplade till både vårt samhälle och våra egna personliga erfarenheter, säger Sanna Wickman.

Så har åsikterna inte alltid låtit. I reality-tv:ns barndom kallades den för mobbing-tv av kritikerna men ett socialt experiment av beivrarna. Serier som ”Real world”, ”Expedition Robinson” och ”Big brother” presenterades som rena fallstudierna vad gäller gruppdynamik. Ett antal unga människor som inte kände varandra sedan tidigare skulle sättas under lupp och tillsammans genomgå psykiska och fysiska påfrestningar. Tittarna skulle få följa varenda steg i utvecklingen.

Tv-genren fick utstå rejäl kritik 1997 när en av deltagarna i ”Expedition Robinson” begick självmord strax efter att han röstades ut och sedan dess har frågeställningen ”Kan vi verkligen visa det här?” följt reality-tv:ns utveckling. Senast var det serien ”Sjukhuset” som fick ta emot en stämning då man visat en man döende i cancer.

Men det undersökande, sociala experiment-perspektivet på reality-tv:n försvann och istället hamnade sexualitet och den totala skamlösheten i fokus med serier som ”Kungarna av Tylösand” och ”Paradise hotel” som nu är inne på sjätte säsongen i Sverige. En annan utveckling har också skett.

– Vår syn på vad som provocerar har förändrats, säger Sanna Wickman. En mer uppluckrad syn på sexualitet och integritet gör det lättare att känna igen sig i stället för att döma deltagare. Hela vår internetkultur och sociala medier har bidragit till att vi är mer vana vid att kliva in i, och ta del av, andras vardag. Det är självklart att konsumera den typen av innehåll, på ett ibland osunt och inte alltid självreflekterande sätt. Med reality-serier som ”Hela Sverige bakar”, ”Halv åtta hos mig”, “Så mycket bättre” och ”Stjärnorna på slottet” har också genren i sig breddats och innefattar även trevliga vardagsaktiviteter, personliga intervjuer och annat mysigt samkväm långt bort från sex, festande och bråk. Detta kan också ha bidragit till att genren mer och mer accepteras och till och med ses som fin.

– Jag tror att de flesta är väl medvetna om att även dokusåpor är regisserade och karaktärerna mycket medvetet utmejslade, men det finns ändå något kittlande över det som etiketteras som reality, man diskuterar händelseförloppet på ett helt annat sätt, säger frilansjournalisten Lisa Magnusson. Hon ser också tekniken som ett skäl till att reality-tv:n blivit populärare.

– Om man ser till den tekniska utvecklingen så blöder ju det vanliga tv-tittandet, siffrorna har gått ned för alla svenska kanaler och på nätet har man konkurrens av tjänster som HBO och Netflix. Och varför skall tittarna vänta på att få se en älsklingsserie som ”Homeland”, när de kan strömma den direkt via nätet någon annanstans? I det läget är det smart att av kanalerna att satsa på egna svenska program, och det går att göra även med relativt små medel. Men frågan är om inte reality-seriernas utveckling gått något slags varvet runt i och med Tv3:s nya satsning ”Dokusåporna på slottet” där ett gäng gamla dokusåpastjärnor, som ”Svenska Hollywoodfruars” Gunilla Persson och Zübeyde Simsek från ”Robinson”, samlas för att diskutera gamla minnen. ”Tanken är att det ska bli ett program där vi hyllar de här stjärnorna och tittar tillbaka på deras tid i sina serier”, säger kanalens programdirektör Karin Stjärne till Aftonbladet.

Och därmed är en slags reality-cirkel sluten. En reality-serie om reality-serier borde vara det yttersta beviset på att genren kräver sin egen plats kring analysborden.

klar

Artikellänk är kopierad

CAROLINE HAINER
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro