ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

En doft går rakt in i reptilhjärnan"

Ann Hagman · 6 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Christina Gotzl är doftkonsulent och som sådan doftsätter hon exempelvis livsmedelsbutiker. Och nu även en klädkollektion.
Christina Gotzl är doftkonsulent och som sådan doftsätter hon exempelvis livsmedelsbutiker. Och nu även en klädkollektion.Foto: Lotta Imberg

Dofter etsar sig fast i minnet, mycket tydligare än färger, bilder och ljud. Det har doftkonsulenten Christina Gotzl tagit fasta på – och gjort ­doft­reklam till sitt jobb.

– Efter ett år minns man dofter mest av allt, därför kan man doftmärka en klädkollektion. Eller doftsätta utrymmen för att förknippa dem med en positiv känsla av trygghet eller glädje, säger hon.Som marknadsförare kan hon köpa luften, åt­minstone rätten att doftsätta luften, i ett visst utrymme.– Det kan vara luften i till exempel en nattklubb. Cigarettröken dolde massor av lukter, men nu luktar luften skunk av svett, dålig parfym och sådant. Då kan man tillsätta en doft som är relevant och positiv för målgruppen. Butiksdofter är också på frammarsch och jag skulle vilja doftsätta liftkabiner så att det känns som om man kommer in i en helt annan värld.

Varför?– För att doft går rakt in i den emotionella hjärnan. Man kan skapa en känsla av att komma hem eller av trygghet. Singapore Airlines sprejar doft i kabinen för att folk ska känna igen sig. Det kan vara bra på alla ställen som ska kännas säk­ra, som banker, till exempel.

Vad arbetar du med nu?– Jag jobbar med att doftsätta en klädkollektion tillsammans med designern Petter Hollström. Plaggen får en egen doft, som ger något extra till märket.

Men hur gör man för att kläderna ska dofta längre än till första tvätten?– Jag arbetar med samma teknik som doftgranar. När man köper kläderna får man dem i en påse som också innehåller doftbrickan. Sedan kan man förvara plaggen i påsen så länge man vill behålla doften.Blir vi påverkade av doft-reklam utan att veta om det?– Ja, absolut, den går rakt in i reptilhjärnan. Jag jobbar ofta med att doftsätta mindre delar av till exempel livsmedels­affärer. I en kampanj doftade det ­ny­pressade apelsiner när man närmade sig juicehyllan.

Vill inte vi konsu­menter välja själva?– Jovisst. Men när man står i butiken och ska köpa tvättmedel eller schampo finns det hur många förpackningar som helst. Därför börjar jag med doftknappar på hyllan, som kunden kan trycka på och  känna hur en viss deodorant luktar. En sådan kampanj börjar nu. 

klar

Artikellänk är kopierad

Ann Hagman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro