ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

En hälsotallrik, tack!

Ann Hagman · 14 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Nyttigt – och gott. Metro smakar hälsotallrik på Nils Café på Drottninggatan i Stockholm.

Nyttigt – och gott. Metro smakar hälsotallrik på Nils Café på Drottninggatan i Stockholm. Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

Maha Daod serverar hälsotallrik på Nils Café på Drottninggatan i Stockholm. En av specialiteterna på tallriken är hennes bönsallad.
Maha Daod serverar hälsotallrik på Nils Café på Drottninggatan i Stockholm. En av specialiteterna på tallriken är hennes bönsallad.

Glöm smörig laxpudding och dressingdränkt pastasallad. Hetaste lunchalternativet är hälsotallriken.

Braskande rubriker om fettbomber på lunchtallriken har gett förändring. Nästan varje lunchrestaurang serverar GI-rätta hälsotallrikar. Många fik har utvidgat standardutbudet av mackor och pasta de senaste månaderna.– Vi ville ha något hälsosamt och nytt. Bulgur och hummus kommer från mitt hemland, så jag  bestämde mig för att göra en hälsotallrik på mitt sätt, säger Maha Daoud på Nils Café.

På Maha Daods Syrien-inspirerade tallrik finns bulgur, bönsallad, rucola, sallad, kikärtsröra och kyckling eller räkor. Hon märker en stor efterfrågan bland lunchgästerna.

Kristine Symregn är blivande dietist och driver en konsumentguide på internet, www.halsomeny.se. Guiden kartlägger vilka restauranger som erbjuder hälsosam mat och hjälper även restauranger med att utveckla hälsosamma rätter.– Det märks att hälsointresset har ökat under det senaste året. Här i Stockholm märks det framför allt på Östermalm där det finns hälsotallrikar överallt, säger hon.

Och det är främst lunchhungriga gäster som ofta äter ute som letar efter hälsosamma alternativ.

Men är en hälsotallrik verkligen alltid så hälsosam? – Till 99 procent skulle jag säga. Vi granskar alltid de tallrikar som vi har med i vår konsumentguide.

Paulún: Inga halvfabrikat

HÄLSA. Kost-experten Fredrik Paulún om vad som bör finnas på en hälsotallrik för att den ska hålla GI-måttet:

• Bönor, linser och ärtor.

• Grönsaker. Om halva tallriken är täckt av grönsaker vet man att den är bra för vikten, samtidigt som man får ett skydd mot hjärt-/kärlsjukdomar och cancer.

• Fisk. De ingående omega-3-fettsyrorna ger bättre insulinkänslighet vilket gör att all mat i praktiken får lägre GI.

Och vad som ska bort:• Halvfabrikat med socker och olika typer av ren stärkelse. Har högt GI. • Pulvermos – superhögt GI och fattigt på näring. • Sötad dryck. Drick vatten.    

Källa: www.paulun.se

klar

Artikellänk är kopierad

Ann Hagman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro