ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

En nybörjarguide till k-pop

Natalie Demirian, Valerie Kaspersen · 18 Jan 2019
Uppdaterad 18 Jan 2019
BTS under sitt uppträdande på Billboard Music Awards tidigare förra året.

BTS under sitt uppträdande på Billboard Music Awards tidigare förra året. Foto: Getty Images


K-pop, koreansk pop, sprider sig som en löpeld världen över. Vill du få bättre koll på musikfenomenet som bara växer sig större och större? Här Metros nybörjarguide.

klar

Artikellänk är kopierad

Först och främst, vad är k-pop?

K-pop är en musikgenre, Sydkoreas mest populära, som brukar kännetecknas av välproducerade musikvideor, lättsamma melodier och rytmer och medryckande låtar. Låtarna har ofta kärlek som tema och framförs av artister som är duktiga på både sång och synkroniserade danser och som bär spektakulära kläder. Genren började spridas i Asien under 1990-talet och har särskilt under de senaste tio åren blivit ett globalt fenomen.

Varför är k-pop hetare än någonsin?

Hallyu, den koreanska vågen, kallas det fenomen som beskriver det ökande intresset för sydkoreansk populärkultur de senaste två årtiondena.

Vi ser det i allt från sydkoreanska tv-serier och filmer till koreansk hudvård som gör succé i kosmetikbranschen och de koreanska restauranger som bara blir fler och fler. I hjärtat av det hela finns just musiken och k-popen. K-popen har vuxit särskilt mycket globalt de senaste tio åren, skriver Vox om fenomenet.

Sydkoreanska artister har bland annat vid flera tillfällen de senaste åren hittat sig in på den åtråvärda amerikanska Billboard Hot 100, som syftar till de 100 mest populära låtarna i USA för tillfället. Spridningen utanför Asien till andra delar av världen beror till stor del på sociala medier och Youtube.

Flera kända västerländska artister vill, eller har redan, gjort musiksamarbeten med k-pop-artister. Bland andra Nicki Minaj, Missy Elliot, Kanye West och Snoop Dogg.

Den sydkoreanska musikindustri gör succé och var år 2016 värd nära fem miljarder dollar, skriver Bloomberg Businessweek. En siffra som med stor sannolikhet bara ökar. Det motsvarar drygt 40 miljarder svenska kronor. Som jämförelse uppgick den svenska musikindustrin till 10,7 miljarder kronor år 2017, uppger Musikförläggarna.

Hur formas grupperna och artisterna?

Processen för att bli en k-pop-artist är en mycket speciell sådan, något som bland annat Vox och BBC har skrivit om.

Genom tuffa auditions som startar redan när talangfulla barn är i 10-12-årsåldern tar de stora musikbolagen i landet in dem. Bolagen fungerar som en agentur och ett skivbolag i ett.

Hos bolagen startar en stor process där barnen går i specialskolor och tar sång- och danslektioner. De får lära sig att tänka på sitt offentliga maner och förbereds för livet som framtida hårt arbetande popstjärnor. De tillbringar otaliga timmar varje dag på repetitioner och uppträder på helgerna. Genom de uppträdandena kan vissa av barnen få fans redan innan de debuterar. När barnen sedan är gamla nog kommer bolagen att välja ut några få av dem och placera dem i en grupp, eller välja att de ska bli soloartister.

När en musikgrupp eller soloartist har blivit utbildad och polerad till perfektion producerar bolagen låtar till dem, marknadsför dem, ser till att de syns på tv, skickar ut dem på turné och bestämmer när de ska släppa nya album.

På grund av de sydkoreanska musikbolagens kontroll över sina artister är de därmed också direkt ansvariga för att forma den globala bilden av k-pop som genre.

Några av de största bolagen är SM Entertainment, YG Entertainment och JYP Entertainment.

Finns det en mörk sida av k-popen bakom allt det färgglada och härliga?

K-pop-branschen är känd för att vara exploaterande. Vox skriver att artisterna skriver på långa kontrakt, som är kända som ”slavkontrakt”, när de fortfarande är barn och att bolagen noggrant dikterar artisternas privata beteende, offentliga beteende och dejtingliv. Samtidigt beskrivs också bolagen som en plats där sexuella trakasserier är vanligt.

Under de senaste åren, när allmänheten har blivit mer och mer uppmärksam på problemen, har flera av musikbolagen under 2017 kommit överens om en kontraktreform. Men än är det en lång väg kvar att gå.

Ett annat problem är att trots att regeringens censur av sydkoreansk musik har blivit mer avslappnad den senaste tiden finns det fortfarande censur kring vissa ämnen. Låtarna som inte håller sig inom ramen riskerar att tas bort från radio- och tv-kanalerna.

Ingenstans utförs fler plastikoperationer per capita än i Sydkorea, något som även märks tydligt inom k-popen. The Atlantic skriver i ett reportage om k-popens ”besatthet” av plastikkirurgi och att operationerna är en stor del av att skapa k-pop-imagen. Dessutom gör många k-pop-artister reklam för olika plastikkirurgiska kliniker.

Vilka är de mest populära artisterna?

En k-pop-låt du med största sannolikhet har hört är ”Gangnam Style” med artisten Psy. Låten slog ner som en bomb sommaren 2012 och har i skrivande stund drygt 3,3 miljarder visningar (!) enbart på Youtube.

Men k-pop är i dag, även globalt, förstås väldigt mycket mer än bara ”Gangnam Style”.

Några av alla populära artister och grupper är BTS, G Dragon, Twice, EXO, Girls Generation, Red Velvet, Big Bang, Black Pink och Ikon.

Gemensamt för artisterna är att de har enormt stora fanbase och följen i sociala medier och på Youtube – och de blir bara fler och fler.

Intervju: ”K-pop förändrade mitt liv”

Cherie Sabrie hittade hem i k-pop. Musiken fick henne att börja dansa och lära sig ett helt nytt språk. I dag är hon danslärare och reser till Sydkorea varje sommar.

Cherie Sabrie, 22, introducerades till koreansk pop redan 2008.

Men det var inte förrän hon såg en tjej dansa koreografin till Girls Generations ”oh” under ett japanskt konvent som hon öppnade upp både ögonen och öronen för musiken.

– Jag blev genast nyfiken, för jag tyckte om dans, men har aldrig kunnat dansa tidigare, så jag tyckte att det var coolt.

Innan k-popen gjorde entré var det amerikansk mainstream-musik som Rihanna och Usher som gällde. Men k-pop hade något annorlunda, något extra.

– Musikvideorna är annorlunda. De lockar ögonen. De har också stora grupper där alla har en speciell personlighet. Det finns liksom inte i västerländsk musik på samma sätt.

Dansen, som är en central del i k-pop, blev även det i Cheries liv. I dag är hon danslärare vid Kpop Nonstop i Stockholm.

– Jag hade några kompisar i min klass som hade samma intresse som mig så vi skapade en dansgrupp under 2011. Alla danser finns på Youtube, så då kunde vi lära oss från dem. Det förändrade mitt liv helt.

När hon gick med i Kpop Nonstop anordnades flera event tillsammans med stora k-popgrupper som BTS, VIXX och 4Minute i Europa.

– Jag har fått träffa några av idolerna och ge dem en high five och ta en bild. Men det var ett ganska snabbt möte.

Intresset för k-pop har bara blivit större. Förutom att ha lärt sig dansa har hon även lyckats lära sig koreanska – helt på egen hand.

Efter att hon började lära sig koreanska har hon åkt på semester till Sydkorea varje sommar sedan 2015. Nu funderar hon även på att ha en utbytestermin i landet.– Jag tycker om kulturen, omgivningen och jag har fått vänner där. Sen vill jag verkligen utvecklas mer när det gäller dansen.

För bara några år sedan var det inte många som lyssnade på k-pop. Men genren har vuxit sig stor.

– När k-pop var litet var man lite rädd att säga att man tyckte om det för att man kunde bli dömd. Men nu när det är så stort är det lättare att hitta en gemenskap.

Cherie Sabrie, 22 år.
Cherie Sabrie, 22 år.
klar

Artikellänk är kopierad

Natalie Demirian
Natalie Demirian
Valerie Kaspersen
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro