ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Energiekonomer för hållbar utveckling

Lina Hovling · 28 Dec 2012
Uppdaterad 28 Dec 2012

Foto: Kalle Magnusson


klar

Artikellänk är kopierad

Han knep jobbet som controller på ett av Europas ledande industriföretag bara någon månad efter examen. Som en av landets första energiekonomer ska Adam Bylander ta ut riktningen för en hållbar utveckling. – Vi ska hitta lösningarna som gör att företagen tjänar på att vara rädda om miljön. 

Mellan en lägenhetsvisning och en Gnagetmach får vi fatt i Adam Bylander. 22-åringen från Anderstorp är en av de första energiekonomerna att äntra den svenska arbetsmarknaden. Som controller på DS Smith Packaging i Värnamo (tidigare ägt av SCA-koncernen) ska han bistå med att styra industrin mot en mer hållbar utveckling. – Andra året på utbildningen gjorde vi en mätning, där jag fick stå till svars för min livsstil. Vi matade in alla parametrar, hur mycket kött jag åt, hur mycket kläder jag köpte, hur jag reste. Resultatet blev att om alla skulle leva som jag så skulle det gå åt tre och ett halvt jordklot på en livstid. Att det är ohållbart förstår vem som helst.

Men den insikten har inte alltid varit självklar för Adam Bylander, som innan utbilningen inte ens källsorterade. – Och så slängde jag massor av mat, det är nästan det värsta du kan göra. I dag åker jag mindre bil, skänker bort kläder, och någon mat hamnar aldrig i soporna. Bara där har jag sparat ett halvt jordklot.

Adam menar att lösningen är att vi alla börjar tänka långsiktigt: – Det är lätt för politiker att säga att miljön är viktig, så länge det inte kostar något. Därför måste vi som individer leva som vi lär för att få makthavare att tänka om. Fossila bränslen är snabba pengar, men på sikt skulle det bli mer lönsamt att gå över till biogas, produktionen skulle skapa nya arbetstillfällen och företags skulle etableras. I ett längre samhällsekonomiskt perspektiv skulle vi vinna på det.

På DS Smith hoppas han kunna spela en roll på vägen mot en hållbar utveckling. Med en ökad medvetenhet menar han att kraven från kunderna kommer att öka. De kommer kräva effektivare energianvändning och omfattande miljötänk. Och Adam Bylander har planer för hur han skulle kunna leda in världen på rätt spår. – I framtiden skulle jag vilja jobba mot marknad och försäljning, då skulle även våra säljare ha förståelse för energiåtgången i en produkt. Det ger oss en konkurrensfördel och då tvingas andra företag gå åt samma håll.

klar

Artikellänk är kopierad

Lina Hovling
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro