ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ens värld krossas”

Katarina Matsson · 3 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Marie Bergendahls bror Erik (lilla bilden) kördes ihjäl av en rattfyllerist för sex år sedan. – Det är skrämmande att respekten för just alkohol och bilkörning är så låg, säger Marie. 

Marie Bergendahls bror Erik (lilla bilden) kördes ihjäl av en rattfyllerist för sex år sedan. – Det är skrämmande att respekten för just alkohol och bilkörning är så låg, säger Marie.  Foto: Urban Brådhe


Antal döda i trafiken ökade med 10 procent under 2007

klar

Artikellänk är kopierad

Med hjälm på huvudet cyklade Erik Bergendahl, 13, i väg till innebandyträningen. Han kom aldrig fram. – Det är som att ens värld krossas, säger Eriks syster Marie Bergendahl, 25.Förra året beräknas 490 personer ha omkommit i trafiken. En ökning med 10 procent jämfört med 2006, enligt Vägverket, och långt från nollvisionen. Stigande alkoholkonsumtion uppges vara en av orsakerna bakom årets dystra statistik. Mannen som körde ihjäl Erik den 23 oktober 2001 hade 1,6 promille i blodet och dömdes till två års fängelse. – Det är skrämmande att respekten för alkohol och bilkörning är så låg, säger Marie.

Det är en vanlig kväll. Erik är hemma i Fisksätra i Stockholm och äter middag mellan innebandyträningarna. Han har precis försvunnit på cykeln när Marie och mamma Elisabeth hör ett ljud.

De hoppar in i bilen och möter snart en bil som krockat med en bergvägg. Utanför står en ung man, men ingen skymt av Erik. – Jag sprang till sporthallen, men Erik var inte där. När jag kom tillbaka skriker mamma att de hittat honom och att han är död, säger Marie.

Hon hittar sin mamma med Erik i famnen en bit bort i skogen. Ambulanshelikopter kallas till platsen, men Erik dödförklaras kort därpå. – Plötsligt är det ens egen lillebror som inte finns, säger Marie.

Sex år efter dödsolyckan är sorgen fortfarande lika stor, men Marie har lärt sig att leva med den.– Nu kan jag tänka på Erik och vara glad över alla minnen. Men det känns så otroligt orättvist att jag aldrig kommer att få några nya minnen, säger hon. 

Högkonjunktur skördar trafikoffer

Under flera år i rad minskade olyckorna men den positiva trenden bröts 2006 och fortsatte att öka 2007.– Vi har en arsenal med verkningsfulla åtgärder, men sammantaget gjorde vi för lite och vi kom igång för sent, medger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

En förklaring är att det råder högkonjunktur och med den ökande trafik.– Människor reser mer och det förekommer flera olika typer av resor i en högkonjunktur. Flera orutinerade förare är ute på vägarna, förklarar Ingemar Skogö.

En kombination av ökad alkoholkonsumtion och fler tvåhjulingar anses också ha bidragit till den dystra utvecklingen. – Motorcyklisterna är ett problem. Förarna måste inse hur viktigt det är att hålla hastigheten, säger Ingemar Skogö.    

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro