ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Erik Glanell: Fotbollen räds att förlora en generation till esporten

Erik Glanell · 22 Mar 2019
Uppdaterad 10 Apr 2019

Foto: Metro, EA Sports, Insidefoto/Sipa/TT


Den traditionella fotbollens intresse för spelet Fifa är inte bara ett lyft för esporten. Det blottar också en oro över att förlora en generation, skriver Erik Glanell.

klar

Artikellänk är kopierad

eAllsvenskan, ePremier League, eSuperliga, eBundesliga.

Plötsligt, eller kanske äntligen, tas Fifa emot med öppna armar av Europas fotbollsligor. Ett fantastiskt erkännande för alla Fifa-spelare och ett fantastiskt erkännande för esporten. Det är ett superlyft för en esport-gren som trots att den funnits länge har fått nöja sig med ett liv i skuggan. Eller hur?

Om man ska vara petig går det däremot att se det på ett helt annat sätt.

SPANA IN: Metro Esport Update ger dig senaste nytt från esporten

Det är inte en plötslig ingivelse eller ett nyfunnet esportintresse som nu blommar ut hos det traditionella sport-blocket. Det är snarare en oro, eller en rädsla om man så vill. Oron över att konkurrera om både publik och aktiva med esport och gejming. Rädslan att förlora fajten om en generation.

Och visst är de rätt ute.

Esporten växer. Fler spelar tv-spel och tittar på andra som gör detsamma via streaming.

När Dreamhack och Svensk Elitfotboll avtäckte eAllsvenskan fanns den oron i luften vid presskonferensen. Synergieffekten som önskas av en satsning på Fifa är ett ökat fotbollsintresse generellt och för Allsvenskan i synnerhet. Även Liverpools vd Peter Moore, som tidigare arbetat i spelbranschen, gjorde en viktig poäng när han uttryckte sin oro över spelet Fortnites konkurrenskraft. Det är en kamp om att ta andelar på de 24 timmarna av dygnet, menade han.

Enligt mätinstitutet MMS:s rapport om TV-året 2018 står streamingplattformen Twitch för sex procent av tittartiden per dygn bland svenska 20–30-åringar. En strategiskt viktig målgrupp. Viaplay, som erbjuder bland annat Champions League och annan traditionell sport, har i samma åldersspektrum fem procent av tittartiden.

Utöver det tillkommer dessutom tid när denna målgrupp spelar själva.

Oron är med andra ord befogad.

pil
Fördelning tittartid 20-30-åringar

Netflix 25%Youtube 25%Twitch 6%Viaplay 5%SVT Play 4%TV4 4%Facebook 4%Instagram 4%SVT 1 4%HBO Nordic 2%Övriga 18%

Källa: Källa: MMS

För att vinna fajten anser Moore att fotbollen måste satsa mer på teknologiska lösningar för att hålla intresset uppe. Där ligger fotbollen redan långt efter.

Esport och streams är i dag gratis att titta på online och är lättillgänglig på alla plattformar dygnet runt. Det talar till en ung publik och utövare bortom fysiska begränsningar. Spelen är dessutom i hög grad gratis. Låt oss kalla det att livet som följare av esporten är bekvämt. Det är många som vill ha det bekvämt.

Allt tyder på att Twitch-siffran från MMS kommer att öka de kommande åren och det kommer den traditionella sportens oro också att göra.

klar

Artikellänk är kopierad

Erik Glanell
Erik Glanell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro