ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ett joggingpass botar tröttheten

Kristian Borglund · 3 Nov 2011
Uppdaterad 3 Nov 2011

Har hösttröttheten drabbat dig på jobbet? Lösningen: På med joggingskorna.

klar

Artikellänk är kopierad

 Har hösttröttheten drabbat dig på jobbet?  Här är lösningen: På med joggingskorna  Metro följde med länsstyrelsen i Stockholm ut och sprang.

– Eftermiddagen går betydligt fortare och man får inte den där berömda eftermiddagsdippen. Det här piggar upp. Man håller sig pigg resten av dagen, säger Vilma Herlin, som jobbar på avdelningen för rättsliga frågor. Klockan 11.15 snörar de på sig joggingskorna. Varje tisdag och torsdag. Ibland sex kilometer, ibland nio. – Förutom själva träningen är det kul att få höra lite om vad som är på gång i huset, vad som händer på de andra avdelningarna. Det blir ett informellt sätt att mötas och lära känna kolleger bortom den egna avdelningen, säger Per Berglund, en annan i gänget. Trots att arbetstiden blir naggad i kanten av träningen i samband med lunchen påverkas inte produktiviteten negativt, enligt en färsk studie utfört av forskare på Stockholms universitet och Karolinska institutet. I studien delades medarbete från olika arbetsplatser in i tre grupper: I en grupp kortades arbetstiden med 2,5 timme i veckan till förmån för träning. I en annan minskades arbetstiden lika mycket, men varje medarbetare kunde disponera den extra fritiden fritt. En tredje grupp hade kvar sin ordinarie arbetstid, 40 timmar per vecka. Resultatet? I ingen av grupperna sänktes produktionsnivån. Tvärtom upplevde de en ökad arbetsförmåga och blev mindre sjuka.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro