ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

EU vill strypa din bil vid 120

Peter Lindholm · 17 Sep 2013
Uppdaterad 17 Sep 2013

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Scanpix

Snart kanske din bil automatiskt bromsar in när du försöker gasa. EU-kommissionen tittar just nu på en rad system som ska stoppa bilar från att köra för fort. Moderna bilar blir allt mer datoriserade. Det finns redan teknik som gör att bilar automatiskt håller rätt avstånd, varnar för hinder, stannar vid rödljus, fickparkerar och till och med kör utan förare.

EU tittar just nu på en rad system som hindra bilisterna från att överskrida hastighetsgränserna. En rapport om detta ska presenteras i höst.

– Den tekniska expertisen kommer utan tvivel kommer att hänvisa till bland annat ISA, säger en EU-källa till Metro.

ISA står för Intelligent speed adaptation, som gör att bilens hastighet automatiskt justeras till den tillåtna.

Enligt brittiska tidningsuppgifter har landets transportminister gått i taket över ett kommande lagförslag om detta och rasat över ”Big Brother”-fasoner som inskränker bilisternas frihet.

Men EU-kommissionen avfärdar att en lag skulle vara aktuell nu.

I Sverige har ISA testas ingående av tiotusen frivilliga testförare under åren 1999-2002. Till fördelarna hörde förbättrad trafiksäkerhet, minskat slitage, minskad bensinförbrukning och därmed också utsläpp.

Trafikverket har sedan dess utrustat sina bilar med ISA. Kör man för fort börjar det pipa i bilarna.

– Men vi har en knapp där man stänga av ljudet. Om man bestämmer sig för att bryta mot lagen så ska inte systemet hindra dig från att göra det, säger Johnny Svedlund på Trafikverket.

Och det är kanske detta som gör att man på sikt ändå måste lagstifta. Precis som bilbältet gör det ju ingen nytta om det inte används.

Maria Spetz, vd på bilistorganisationen Motormännen, är dock tveksam till detta.

– Det här kan vara motiverat utanför skolor och andra områden där det är befogat med en väldigt hård hastighetskontroll. I övrigt tror jag det skulle upplevas som väldigt inskränkande. Vi tror mer på bilisternas goda omdöme.

Klart är att EU-kommissionen vill att larmsystemet eCall ska bli obligatoriskt i alla nya bilar senast den 1 oktober 2015.  

Om ett fordon råkar ut för en olycka ska det automatiskt skicka ett elektroniskt nödanrop till en larmcentral och meddela sin geografiska position. 

På så sätt hoppas man att dödsolyckorna ska reduceras med en tiondel eftersom räddningspersonal snabbare kan vara på plats.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro