ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Expert: Därför blir Vi är 86 000” inte nya ”Sveket”

Karolina Skoglund · 12 Sep 2014
Uppdaterad 12 Sep 2014

På torsdagen lanserades kampanjen Vi är 86 000” med förhoppningen att sätta samma fokus på sjukförsäkringen som blogginlägget ”Sveket” gjorde 2010. Det kommer den inte att lyckas med, menar experten Brit Stakston.

klar

Artikellänk är kopierad

”Vi är 86 000” till vänster och ”Sveket” till höger.
”Vi är 86 000” till vänster och ”Sveket” till höger.Foto: Skärmdumpar

För fyra år sedan höll vänsterpartisten Emelie Holmquists blogginlägg ”Sveket” om sin utförsäkrade mamma på att kosta Alliansen valsegern. På torsdagskvällen skrev Metro att hon nu startat sajten "Vi är 86 000", som i skrivande stund fått över 10 000 likes.

Men Brit Stakston, mediestrateg och bland annat författare av boken ”Gilla! - dela engagemang, passion och idéer via sociala medier”, tror inte på att en repris av ”Sveket”. – Nej, jag tror inte att den kommer att ha den effekten, den är för proffsig nu. Det kan hända att det ligger massor av berättelser i pipeline, men jag tror att väljarna hellre ser att sådana berättelser kommer via medierna, och inte när de vet att det finns pr-folk inblandade, som i detta fall.

Hon tror inte att ”Sveket” enbart var ett resultat av en enskild persons berättelser och i en artikel i Fokus uppges det att ett gäng pr-personer som kände Emelie Holmquist hjälpt henne med bloggen.  Emelie Holmquist hävdar dock bestämt att hon inte fick hjälp med pr 2010.

– Det är något av det jobbigaste. Att inte ha blivit trodd. Men nej, jag fick verkligen ingen hjälp med blogginlägget, säger hon.

Jacob Åström är vice vd och kreativ chef på kommunikationsbyrån Reform Act, som bland annat har Socialdemokraterna som kunder. Han har varit med och byggt upp sajten ”Vi är 86 000”, som de fick idén till så sent som i början på september. Han betonar dock att han inte gör detta i egenskap av pr-konsult. – Det görs helt ideellt. Däremot jobbar jag på ett företag som ägs av en pr-byrå, säger han.

Han själv hade inget att göra med blogginlägget ”Sveket”, men det var genom det de kom i kontakt med varandra. – Jag hade inget med hennes blogginlägg att göra. Däremot byggde jag och några kompisar en sajt på fritiden som hette "Nya sjukförsäkringen". Den samlade berättelser från utförsäkrade, inte helt olik sättet som 86000.se är uppbyggd. Där var Emelies inlägg med, så vi kom i kontakt på det sättet. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro