ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Expert: Företag missar chanser på Twitter

Thomas Lövgren · 21 Apr 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Heidi Forbes Öste, rådgivare inom kommunikation och sociala medier.

Heidi Forbes Öste, rådgivare inom kommunikation och sociala medier.


klar

Artikellänk är kopierad

Många företag saknar strategi när de använder sociala medier, anser rådgivare inom området. En tydlig policy ska få företagen att bättre utnyttja anställdas sociala kompetens.

Sociala medier är ett trendord som för tankarna till bloggar, mikrobloggar och Facebook. För många är sociala medier ett sätt att prata med vänner och träffa personer med liknande intressen.

Det är också en uppfattning som många företag har. Men det gör också att företagen riskerar att gå miste om de möjligheter sociala medier kan erbjuda, menar Heidi Forbes Öste, rådgivare inom kommunikation och sociala medier.

Företagen skulle med hjälp av en tydlig strategi kunna kanalisera de anställdas sociala kompetens till att få in tips, information och knyta viktiga kontakter.

Varje företag har  dessutom en bakgrundshistoria, för att intressera folk via sociala medier är det viktigt att den förmedlas tydligt. – Det är viktigt att veta vem de vill vara, att förklara sitt företags identitet, säger Heidi Forbes Öste.

För att anställda ska kunna använda sociala medier i arbetet krävs en kärnfull men kort policy så att man vet vad man kan säga och inte säga.– Om den är tio sidor lång är det ingen som läser den, säger Heidi Forbes Öste.

klar

Artikellänk är kopierad

Thomas Lövgren
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro