ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Expert: Köpcenter behöver sälja mer än kaffe och mys

Ingrid Arinell · 15 Mar 2012
Uppdaterad 15 Mar 2012

Skåne. Shoppingsugna skåningar ratar city-gallerior till förmån för köpcenter i utkanten av stan. Attraktionskraften ligger i ett brett butiks-utbud och låga priser.

klar

Artikellänk är kopierad

Burlöv Center är favoriten bland shoppingställena i Malmöområdet, visar en undersökning gjord av branschtidningen Market. Köpcentret får gott betyg av besökarna både när det gäller nytto- och nöjesshopping. 

– Det är jätteroligt. Vi har jobbat både med utbud och miljö, säger centrumchefen Pernilla Olsson.

Shoppingcenter i utkanten av Malmö bättre omdömen än dem inne i stan.

– Citygallerior har svårt att hävda sig gentemot anläggningar i utkanten av tätorterna där de prisledande kedjorna slagit upp sina butiker. Bristen på parkeringsplatser är också en svaghet för citygalleriorna, säger David Jansson, analytiker på Market. 

Johan Anselmsson, docent i marknadsföring vid Ekonomihögskolan i Lund, tror att citygalleriorna haft en övertro på nöjesshopparna. De flesta konsumenter är rationella: de vill handla mat, elektronik och kläder på en och samma plats, och enkelt kunna lasta in varorna i bilen, menar han. 

-- Vi fungerar inte som i Sex and the City när vi shoppar. Ungdomarna kanske gör det, men de har bara pengar till kaffe och man kan inte ha ett köpcenter som säljer kaffe och mys, säger Johan Anselmsson.

Entré i Malmö är, enligt Market, ett av de shoppingcenter som sjunkit mest i popularitet.

– Konkurrensen har hårdnat, alla köpcentrum i Malmötrakten bygger om och bygger ut. Planer finns att öka butiksutbudet, säger Håkan Pehrsson på Jones Lang LaSalle som förvaltar Entré.

klar

Artikellänk är kopierad

Ingrid Arinell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro