ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Expert sågar affischer och reklamfilmer för EU

Anders Göransson · 27 Maj 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: Bilden är ett montage


klar

Artikellänk är kopierad

Uselt, kampanjmakare!  PR-konsulten Paul Ronge gör tummen ner för de etablerade partiernas EU-valkampanjer.– De större partierna bara famlar, säger han.

En genomgång av budskapen på valaffischerna (se nedan) ger ett närmast be­kläm­man­de resultat, tycker han.– Partierna har väldigt svårt att tala om för det svenska folket vilken skillnad de här politikerna kommer att göra när de blir valda.

De enda som klarar sig hyggligt är de som är EU-kritiska och klart tar av­stånd från eta­blisse­mang­et i Bryssel.

Paul Ronge är inte heller imponerad av partiernas reklamfilmer. ”Fånig” är om­dömet om Folkpartiets film, medan Miljöpartiets reklamsnutt är ”det säms-ta jag sett”. Junilistans och Moderaternas filmer är bäst, enligt Ronge.

På nätet verkar det dock som om Social­de­mo­kra­ter­na spöar Moderaterna rejält, enligt en samman­ställning som Politiker­bloggen gjort. S har betydligt fler klipp och visningar på Youtube, fler följare på Twitter och mer än dubbelt så många aktiva bloggar.

Expertens betyg på affischerna

”Otroligt intetsägande”

Parti: Moderaterna.Slogan: Använd din röst för Sveriges bästaRonge: – Det är otroligt ­intet­sägande. Vem vill inte använda sin röst för Sveriges bästa?

”Rätt bra paroll”

Parti: Kristdemokraterna.Slogan: Ett Europa som värnar fredenRonge: – Rätt bra paroll. Många som röstade in Sverige i EU gjorde det av det skälet.

”Ingen säger väl nej ...?”

Parti: Folkpartiet. Slogan: Ja till EuropaRonge: – (Stön) Vem säger nej till Europa? Någon som har bestämt sig för att aldrig ta en sommarsemester där?

”De har ju ändå tänkt”

Parti: Centerpartiet. Slogan: Rösta för Europas förenta krafter den 7 juni!Ronge: – Vad betyder det? Men de har ju ändå tänkt lite grann.

”De är så uppspacklade”

Parti: Socialdemokraterna. Slogan: Jobben förstRonge: – Både Ulvskog och Sahlin är så uppspacklade, jag förstår ingenting. Vad är det man vill signalera?

”Inte bra, men bättre”

Parti: Vänsterpartiet.Slogan: Din EU-kritiska röstRonge: – Inte bra, men bättre. Jag tror att det är EU-kritik som får folk att ta det på allvar.

”Tror inte det fungerar”

Parti: Miljöpartiet. Slogan: Höj temperaturen i EU-parlamentet – inte i världenRonge: – De har bestämt sig för ett putslustigt anslag. Jag tror inte att det fungerar.

”Hon har det enkelt”

Parti: Feministiskt initiativ. Slogan: Ge oss jämna plågorRonge: – Jag gillar den. Gudryn Schyman har det enkelt, enkla frågor som är lätta att driva. Det fungerar på affischer.

”Men affischen … nej”

Parti: JunilistanSlogan: Mindre EU i SverigeRonge: – Den var svår. Deras film är bra, men affischen … nej.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro