ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Expert: SAS klarar sig max två år till

Josefin Svenberg · 12 Nov 2012
Uppdaterad 11 Nov 2012
– Ja, jag bokade med SAS för en månad sedan men då visste jag inte hur illa det var. I dag skulle jag nog tänka mig för, säger Ellinor Johansson, 25, Oslo.  – Nej, inte efter det jag har hört. Jag hade inte vågat boka med SAS i dag, säger Anja Fridvall, 25, Helsingborg. 

– Ja, jag bokade med SAS för en månad sedan men då visste jag inte hur illa det var. I dag skulle jag nog tänka mig för, säger Ellinor Johansson, 25, Oslo.  – Nej, inte efter det jag har hört. Jag hade inte vågat boka med SAS i dag, säger Anja Fridvall, 25, Helsingborg.  Foto: Isabel Svensson


Ett sparpaket med uppsägningar och lönereduceringar är inte tillräckligt för SAS överlevnad, enligt Jan Ohlsson på Travel Insider. – Utan en offensiv klarar de sig max ett till två år.

klar

Artikellänk är kopierad

Klockan 08 i dag ska det krisdrabbade SAS presentera sin försenade delårsrapport och en plan för flygbolagets framtid. Enligt uppgifter ska personal sägas upp och löner reduceras kraftigt – men det är inte tillräckligt, enligt Jan Ohlsson som är chefredaktör på Travel Insider och som tidigare har jobbat på SAS.

– Det låter som lite väl lite. Förmodligen skulle de behöva avskeda ännu fler och sänka lönerna med 25 procent, men framförallt behövs ett offensivt åtgärdsprogram. I dag är SAS både inrikes, långdistans, charter, lågpris och så vidare – nu måste man bestämma sig för en väg att gå och satsa hundra procent på den, säger Jan Ohlsson.

Under helgen har konkursrykten florerat men Ohlsson tror inte att det är beskedet som SAS kommer att ge i dag, ”även om risken finns”.

– Inget av ryktena har handlat om en åtgärdsplan och det är illa. För utan en offensiv klarar de sig max ett till två år. Ska man boka en biljett i vinter eller vår är det nog ingen större risk, men jag skulle inte köpa en biljett till hösten, säger Jan Ohlsson.

Enligt Richard Björnelid, ekonomijournalist och flygexpert, står SAS inför flera stora utmaningar:

– Dels ska de börja betala 30 Airbus-plan som de har köpt, de skulle behöva förnya långdistansflottan, särskilt då konkurrenterna vässar sig hela tiden. Man räddas inte heller av någon fantastisk högkonjunktur helt plötsligt. Mycket måste gå vägen för SAS för att de ska klara det här.

Sämre villkor för anställda

Bankerna ska ha accepterat SAS sparplan som innebär att flygbolaget sparar tre miljarder kronor och säljer tillgångar för samma summa, enligt danska TV 2. Danska medier uppger även att 1 000 anställda ska sägas upp och att alla andra får lönesänkningar på 15 procent. Både bolaget och facket är mycket förtegna om hur planen ser ut.

– Vi ska bli ett mer effektivt bolag och mer kostnadseffetktivt, de olika delarna i den processen har vi inte gått ut med, säger Malin Selander, pressansvarig på SAS, till TT.

Ekonomijournalisten och flygexperten Richard Björnelid tror att eventuella uppsägningar kommer att ske på den administrativa sidan.

– Jag kan tänka mig att man centraliserar administrativa arbetsuppgifter till huvudkontoret i Stockholm. Men i första hand handlar det nog om kraftiga lönereduceringar och andra arbetsvillkor, som förtkortad semester och högre tak för antal arbetstimmar.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro