ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Experten: Ledningen för SAS saknar kunskap

Leif Oldenburg · 20 Nov 2012
Uppdaterad 20 Nov 2012

SAS är räddat. Men det kan redan vara för sent. Experten: Ledningen saknar kunskap.”

klar

Artikellänk är kopierad

SAS-konkursen är avvärjd – för den här gången. Men experterna är eniga: Snart kan det vara dags för nya, nattliga krismöten.

– Sparpaketet är absolut ingen lösning för SAS. Det är bara första nyckeln i dörren för att överleva, säger Anders Lidman, flyganalytiker och vd för konsultföretaget Aeropol.

I går eftermiddag skrev det danska kabinfacket som sista fackförbund under ett avtal med SAS. Avtalen med de åtta fackförbunden innebär att SAS kan genomföra sparpaketet på 3 miljarder kronor och dessutom får tillgång till krediter på 3,5 miljarder fram till 2015.

– SAS kan inte spara sig ur krisen. Nu måste man börja tjäna pengar. Men tiderna har förändrats. Det går inte längre att tjäna pengar på affärsresor i Europa, säger Anders Lidman.

Enligt honom har tiden runnit ifrån SAS. Företagen betalar inte längre flera tusen extra för en plats i business class till exempelvis Madrid. I Europa regerar lågprisbolagen. De traditionella flygbolagen får slåss om affärsresenärerna till Asien och USA. En plats i business class Europa–New York kostar i dag mellan 25 000 och 40 000 kronor tur och retur. 

På en fullbokad Atlantflygning upptar business class cirka 14 procent av platserna – men står för 50 procent av intäkterna.

– Det här har andra flygbolag insett för länge sedan. Tyvärr saknas det kunskap i SAS-ledningen, säger Anders Lidman. 

Problemet för SAS är att halva flygflottan på långlinjerna är föråldrad samtidigt som konkurrenterna snart har nya bränslesnåla plan klara på startplattan.

– SAS enda chans att överleva är långlinjerna. Men ledningen har vaknat fem över tolv. Det kan redan vara för sent, säger Anders Lidman. 

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro