ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Experten: Det här är viktigast när du byter mobilabonnemang

Linus Lindgren · 25 Jan 2018
Uppdaterad 25 Jan 2018
45 procent av alla svenskar har haft samma operatör i över fem år.

45 procent av alla svenskar har haft samma operatör i över fem år. Foto: Christine Olsson/TT


Det kan vara mycket att tänka på när man ska byta mobilabonnemang. Surfmängd, täckning, fria samtal och massvis med olika erbjudanden från en rad operatörer. Här kommer några tips på vad du ska tänka på.

klar

Artikellänk är kopierad

Svenskarna är lojala sina mobiloperatörer, visar en ny undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Metro. 45 procent svarar att de har samma mobiloperatör som de hade för över fem år sedan.

– Mobilmarknaden är ganska unik i Sverige. Jämfört med andra länder har vi långa bindningstider på abonnemangen. Marknaden är dessutom väldigt driven av telefoner. Den vanligaste formen av mobilabonnemang inkluderar ofta en telefon på avbetalning. Mobiloperatörerna är duktiga på att ringa och erbjuda en ny telefon med en ny bindningstid på två år när ens existerande abonnemanget är över. Detta gör att vi svenskar sällan byter mobiloperatör, säger Mats Sjödin, chefredaktör på Telekomnyheterna.

Mats Sjödin tipsar om att välja ett mobilabonnemang som inkluderar en större surfmängd än vad man tror behövs, då slipper man fylla på surfmängden vilket ofta brukar vara kostsamt.

– I takt med att den tekniska utvecklingen går framåt går vårt användande av mobildata upp. Vi kollar på film, spelar spel och använder datatunga appar i allt större utsträckning i dag.

Han tipsar också om att det finns vissa kostnader som ofta går att komma undan i ett mobilabonnemang.

– Startavgiften är en klassisk grej som kan vara relativt lätt att pruta bort, säger han.

LÄS MER
Jo, man kan vara fattig trots att man har mobiltelefon

Något som kan vara viktigt att ha koll på när man ska byta abonnemang är vilka lagar och regler som gäller på mobilmarknaden. Till exempel får bindningstiden på ett mobilabonnemang inte vara längre än 24 månader och uppsägningstiden får inte vara längre än en månad. Om abonnemanget är tecknat efter 1 maj 2014 är operatören skyldig att kostnadsfritt låsa upp mobiltelefonen efter bindningstiden.

Sedan 2017 får mobiloperatörerna inte ta ut en extra kostnad för roaming när du befinner dig i ett annat EU-land. De får däremot ta ut extra kostnader när du befinner dig i ett land utanför EU.

Här kommer några tips på vad du ska tänka på när du skaffar ett nytt mobilabonnemang:

Dina telefonvanor

• Hur mycket ringer du och när på dygnet ringer du mest?

• Vilken typ av samtal ringer du (till exempel till mobil, fast eller utland)?

• Behöver du tilläggstjänster såsom larmtjänster, hemligt nummer, spärr, nummerpresentation, röstbrevlåda, återuppringning med mera?

• Finns det tillräcklig täckning i de områden du vill använda tjänsten?

Kostnader

• Hur ser prisplanen ut, till exempel fast pris eller rörligt pris?

• Har operatören en öppningsavgift för varje samtal ?

• Vad kostar det om du vill säga upp avtalet under bindningstiden?

• Tillkommer det några avgifter utöver månadsavgiften?

• Vad kostar det att använda mobilen i utlandet?

• Vilket debiteringsintervall använder operatören? Ju kortare debiteringsintervall operatören har desto billigare blir det för dig. (Om operatören exempelvis har ett debiteringsintervall på en minut, men samtalet endast pågår i några sekunder, måste du ändå betala för en hel minut.)

Avtalsvillkor

• Kontrollera bindningstid och/eller uppsägningstid på avtalet

• Kontrollera leveranstid och villkor vid fel och avbrott

Kundtjänst

• Kontrollera och testa tillgänglighet hos kundtjänsten via telefon, webb, e-post och chatt

Källa: Källa: Telekområdgivarna.se

Källa: Yougov.

klar

Artikellänk är kopierad

Linus Lindgren
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro