ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Experten: Så hanterar du när chefen favoriserar din kollega

Anna Åslund · 16 Aug 2018
Uppdaterad 16 Aug 2018
Clara Löfvenhamn är ledarskapsutvecklare och driver bossbloggen.se.

Clara Löfvenhamn är ledarskapsutvecklare och driver bossbloggen.se. Foto: Markus Stymne/Unsplash


Går din chef alltid ut på lunch med en utvald kollega? Känner du dig osynlig när chefen alltid ger ordet till en viss person på morgonmötet? Enligt ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn sker favorisering ofta omedvetet, men det betyder inte att du ska acceptera den.

klar

Artikellänk är kopierad

Favorisering av en kollega behöver inte handla så mycket om vad chefen faktiskt gör, utan mer om vad som händer i den övriga gruppen som en följd av chefens beteende, menar ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn.

– Favorisering är ett mönster. Vissa behöver mer kontakt med sin chef för att få pepp och stöttning och därför bör man inte skrika ”favorisering” bara för att alla inte behandlas likadant. Men om man som chef inte har ögonen öppna på sitt beteende, vad man gör och inte gör, så kan medarbetarna känna sig ouppskattade och nedvärderade.

Fokusera på chefen

Enligt Clara Löfvenhamn att det är lätt hänt uppmärksamheten riktas mot den favoriserade kollegan och att det börjar pratas skit om den personen mellan övriga medarbetare.

– En tanke kan vara ”Varför får den personen så mycket uppmärksamhet eller mer i lön när hen inte gör något?”. Men lägg fokus på rätt person, det är ju chefen som gör fel.

Det viktigaste, men kanske även det svåraste, som du måste ta tag i är att göra chefen uppmärksam på problemet. I en konfrontation menar Clara Löfvenhamn att det är viktigt att tänka på att du inte låter barnslig eller missunnsam genom att peka på vad kollegan får men inte du.

– Berätta istället om olika situationer och ge exempel. Säg ”När du och den här personen har era utvecklingssamtal privat på fritiden så kan det upplevas som favorisering, vilket ger effekter i gruppen”. Gör chefen uppmärksam på vad som sker i organisationen, men prata generellt och inte om specifika personer.

Lyft problemet högre upp

Enligt Clara Löfvenhamn finns det två potentiella scenarier som kan ske därefter. Antingen är chefen öppen för kritiken, lyssnar och lovar att bättra sig.

– Antingen så gör chefen om och gör rätt, vilket är två tummar upp för chefen. Eller så händer ingenting efteråt. Då ska du lyfta det ännu högre. Men om det fortfarande inte blir någon skillnad så säger det en hel del om ledarskapskulturen.

Den andra potentiella utgången av en konfrontation menar Clara Löfvenhamn är att chefen blir arg, går in i försvarsställning och inte tar till sig kritiken.

– Då tycker jag man ska vänta några veckor för att se om det blir bättre i alla fall. Men om det inte blir det så är det en avvägningsfråga. Om du inte står ut med den typen av ledarskap ska du absolut söka dig vidare.

Oftast inte en dold agenda

Det är viktigt att inte alltid tro det värsta om chefen, i alla fall inte innan du konfronterat personen.

– Jag tror inte att det är många chefer som gör det här medvetet eller med en dold agenda. Jag tror att de flesta fall av favorisering sker omedvetet. Man råkar helt enkelt tycka bra om personen man favoriserar. Och generellt så vill vi ju hjälpa de vi gillar.

pil
Om experten

Bor: I Lund.

Gör: Ledarskapsutvecklare och driver bossbloggen.se, som utvecklar och utbildar chefer i ledarskap.

klar

Artikellänk är kopierad

Anna Åslund
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro