ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Experten: Så pitchar du in dig själv på arbetsintervjun – på 7 sekunder

Anna Åslund · 1 Mar 2018
Uppdaterad 1 Mar 2018
Innan du går på en arbetsintervju är det viktigt att du förbereder en välformulerad pitch om vad du kan erbjuda.

Innan du går på en arbetsintervju är det viktigt att du förbereder en välformulerad pitch om vad du kan erbjuda. Foto: Shutterstock


Berätta kort om vad du gör” är en vanlig uppmaning på arbetsintervjun. Enligt pitchexperten Åsa Rydhard gäller det här att fånga din lyssnare genom en enda enkel mening som väcker intresse och visar vad som gör dig unik.

klar

Artikellänk är kopierad

Vi är dåliga på att lyfta oss själva och pitcha in vår kompetens. Det menar Åsa Rydhard, föreläsare och grundare till Storyakademin. Hon jobbar med att hjälpa företag och privatpersoner att sticka ut och ta plats i arbetslivet och enligt henne grundar sig inte våra pitchproblem i att vi tvivlar på vår kompetens.

– Oftast har det inte med självförtroende att göra, man tror på det man kan men har svårt för att hitta ett sätt att berätta om det på. Efter att ha föreläst och rört mig runt i Europa kan jag se att det inte bara handlar om Sverige. Människor har svårt för att lyfta sig själva som individer, säger Åsa Rydhard.

Om du ska på arbetsintervju har du bara några sekunder på dig att pitcha in dig själv på ett sådant sätt att du väcker nyfikenhet. Frågor som ”Vem är du?” eller ”Vad gör du?” kan göra vem som helst nervös, men enligt Åsa Rydhard är det ett perfekt tillfälle att genom en 7-sekunderspitch sälja in dig själv.

– Om du ska på en arbetsintervju är något av det viktigaste att kunna svara på frågan ”Vad gör du?”. Här måste du i en kort, slagfärdig mening kunna berätta om vad du gör för skillnad för någon annan. Du ska berätta om dig själv för andra så att det blir till ett värde för dem.

Enligt Åsa Rydhard ska en sådan här pitch inte vara längre än en till två meningar och inte ta längre än sju sekunder att säga. Målet är att få din lyssnare att förstå vad du kan göra för skillnad för dem.– Om du pitchar in dig på rätt sätt kommer du få napp hos dem som uppskattar dina talanger mest. Om du är programmerare finns det tusentals andra som har samma kompetens som du. Men varje person har sin specialitet. Det är den du vill lyfta fram.

Till varje ny arbetsintervju ska du ha en ny pitch som intresserar just den specifika arbetsgivaren. Lyft fram det som gör dig unik och som samtidigt skulle gynna företaget där du vill jobba.

– Jag brukar se det som att du agnar kroken med en fet mask. Masken ska du välja utifrån vem du vill ska nappa.

pil
Åsa Rydhards 3 steg för att få till den perfekta 7-sekunderspitchen:

Välj utDen perfekta pitchen är ungefär 1-2 meningar och för att göra det bra måste du välja ut vad du vill få fram. Du har säkerligen många kompetenser, men välj en och fokusera på den.

Rikta pitchenFundera över vem det är som ska bli intresserad av dig och vad du har som skulle kunna väcka det intresset. Berätta det som är relevant för jobbet du söker.

Hitta din grejHar du svårt att se vad just din grej är? Om du exempelvis är programmerare så försök fullfölja meningen ”Jag är programmeraren som…”, ja vadå? Hitta din specialitet och lyft den i din pitch.

klar

Artikellänk är kopierad

Anna Åslund
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro