ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Expertens 5 tips: Det här ska du tänka på innan uppkörningen

Daniel Cederlund · 17 Maj 2017
Uppdaterad 21 Maj 2017
Dick Åström, förarprövare på Trafikverket Förarprov.

Dick Åström, förarprövare på Trafikverket Förarprov. Foto: Christian Gustavsson


Allt har sina cykler, och sommaren är utan tvekan uppkörningens högsäsong. För att förbereda oss för uppkörningens utmaning tog vi kontakt med en förarprövare.

klar

Artikellänk är kopierad

Vad händer egentligen på en uppkörning? Och hur tänker de när de bedömer ett körprov? Som väntat finns det inte bara ett enda och enkelt svar på de frågorna.

– Vi utgår från det regelverk som Transportstyrelsen har tagit fram på vilka delar som ska ingå i ett körprov. Bland annat ska det bestå av minst 25 minuters körning som ska köras i olika trafikmiljöer och innehålla minst två manövreringsmoment, till exempel parkering eller start i lutning, säger Dick Åström, förarprövare på Trafikverket Förarprov.

Vad kollar du på under en uppkörning?

– Först och främst så är det standardiserat så att alla förarprövare bedömer likadant, oavsett om du kör upp i Luleå eller Ystad. Vi gör en helhetsbedömning av hur du kör. Att du kan alla delar och kan ta dig fram säkert i trafiken.

Men finns det ändå saker som är lite viktigare än andra?

– Många har föreställningen av att man inte får göra ett enda misstag under en uppkörning. Det får man – men det får absolut inte bli riskfyllt eller farligt. Om du svänger fel eller missar och parkerar lite snett så är det lugnt om du fixar till det. Men ett trafikfarligt misstag gör att vi inte kan godkänna provet. Så det är klart att vissa saker väger tyngre än andra.

Säg att jag gör en jätteblunder direkt på uppkörningen, slutför vi uppkörningen då eller avbryter du direkt?

– Det händer att uppkörningar avbryts, men det är ovanligt. Målet är att slutföra och även om jag vet att jag inte kan godkänna efter fem minuter så fortsätter vi ändå. Det gör vi för att kunna få en helhetsbild av vad kunden behöver jobba på och för att kunna ge positiv feedback om vad hon eller han gör bra också. Det handlar lite om kundservice.

Vad är det värsta misstaget du upplevt på en uppkörning?

– Jag kan inte komma på några jättemissar. Visst får man ingripa ibland, men då undviker man ju också de största missarna. Men jag har haft några kunder som glömt sin ID-handling när de kommer och ska köra upp och inte ens fått göra provet – det är ju tråkigt.

Är det lätt att ta beslutet om du ska godkänna eller ej?

– Ja, det är det. Det får inte finnas några oklarheter när vi kommer tillbaka till kontoret, jag kan inte sitta och fundera i tio minuter. Jag ser till att ha tillräckligt mycket på benen innan vi avslutar körningen för att kunna ge ett rakt besked och kunna förklara varför det blir godkänt eller inte.

Uppkörningen är något som gör de flesta nervösa, vad säger du till en kund som är väldigt nervös?

– Självklart är man nervös inför det här, och det får man vara. Men den värsta nervositeten beror nog ofta på att man inte förberett sig tillräckligt. Om du har övat mycket och tagit reda på vad som kommer att hända på uppkörningen så tror jag att du kommer väldigt mycket lugnare till provet. Sedan är det en av våra viktigaste uppgifter som inspektörer att lugna ner eleverna och att få dem att känna sig bekväma för att kunna göra ett så bra prov som möjligt.

pil
Förarprövarens bästa tips inför uppkörningen

Leta reda på information

Innan du gör provet – ta reda på vad som krävs. Trafikverket lägger ut information på hemsidan, i youtube-kanalen och i sociala medier. Vi har filmer, bland annat en som heter ”Har du koll?” och en broschyr som heter ”Kunskapsprov och körprov för personbil” som informerar om var kravnivån ligger. Börja i den änden och utbilda dig efter det.

Planera

Var proaktiv och boka din uppkörning i god tid, minst sex veckor innan det är dags. Så för att spara tid är det smart att inte vänta med bokningen tills du är klar med utbildningen, utan att du bokar när du närmar dig att vara redo.

Chansa inte

Många bokar en uppkörning och hoppas att de ska klara det utan att egentligen vara redo och använder provet som ett test för att se vilken nivå man ligger på. Jag skulle lägga de pengarna på utbildning i stället som också kan avgöra din nivå och vad du behöver jobba på. Ofta får du vänta längre på din andra tidsbokning också, du sparar inte tid heller – tvärtom.

Ta med din utbildare

Om det är möjligt – ta med den som utbildat dig till uppkörningen. Skulle du inte bli godkänd på körprovet så kan hen få information om vad ni måste jobba på i första hand så ni kan träna intensivt på de kunskapsluckorna som finns till nästa provtillfälle.

Var ute i god tid

Att utbilda sig till att köra bil tar tid. Är planen att du ska ha ditt körkort till midsommar och du inte har börjat – ja då är du lite sent ute. Starta tidigt och kör så mycket du bara kan så att du blir bekväm med att sitta bakom ratten, det ökar dina chanser avsevärt.

Under perioden januari–mars 2017 godkändes 45,5 procent av alla körprov som gjordes i Sverige. I Luleå godkändes flest prov, 57 procent. I botten av listan låg Sollentuna med 37,8 procent godkända prov.

klar

Artikellänk är kopierad

Daniel Cederlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro