ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Extrem fysik kräver extrem uppoffring

Jason McMillion · 14 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Kroppsbyggaren Younes Laroussi tränar upp till tolv pass i veckan när en tävling börjar närma sig. 

Kroppsbyggaren Younes Laroussi tränar upp till tolv pass i veckan när en tävling börjar närma sig.  Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Urban Brådhe

Vill du ha stora muskler? Då gäller 12, 7 och 0, det vill säga 12 träningspass i veckan, 7 mål mat per dag – och inga kompisar.För de flesta räcker det med vardagsmotion och två träningspass i veckan, men för att uppnå en mer extrem fysik med stora muskler krävs en egen livsstil. Younes Laroussi, kroppsbyggare med imponerande tävlingsmeriter, lägger ner större delen av sin tid för att se till att musklerna växer och fettet håller sig borta. För att du ska förstå vad som krävs för att uppnå en sådan fysik besvarar Younes här en rad frågor.Hur många gånger i veckan tränar du?– Off-season så ligger jag på 4 till 5 pass i veckan. Jag delar upp kroppen under hela veckan. Dvs jag kör aldrig en muskelgrupp två gånger per vecka. Jag kör så pass hårt off-season och behöver därför vila varje muskelgrupp en längre period dvs minst 5 dagar ibland mer. Vi brukar kalla det ”vila väx”. Dvs muskler växer när man vilar dem.– On-season så är träningsintensiteten mycket högre. Jag tränar som mest 12 pass i veckan. Jag kör 6 dagar och vilar 1. Jag kör två pass om dagen. Kondition på morgonen före frukost och styrka på kvällen med kondition efter passet. Jag delar upp min kropp under dessa 6 pass. Hur ofta äter du på en dag?– Jag äter 5-7 gånger per dag. 3 till 4 ordentliga måltider och mellan det tar jag mellanmål som består oftast av proteindrinkar. Träningsfria dagar så blir det mindre måltider eftersom jag inte behöver lika mycket näring, men de dagarna jag tränar så kan det bli upp till 7 måltider.   Hur mycket tid lägger du på att planera och tillaga maten?– Jag lägger inte så mycket tid på att planera maten off-season, jag äter det mesta, men har självklart koll på hur mycket jag äter. Off-season gör det inget om man ligger lite i överkant med kalorierna, så snåla inte med maten men överdriv inte. Har man genomgått ett antal dieter så börjar man omedvetet ha koll på maten man stoppar i sig. Så jag kan snabbt räkna ut i huvudet hur mycket jag får i mig per måltid på ett ungefär. Lite läskigt men sant. Det viktigaste som jag brukar tänka på är att få i mig så mycket proteiner som möjligt under dagen eftersom det är kroppens byggstenar, och att äta ordentlig mat.Inför tävling, dvs under diet som det heter (8-16 veckor innan tävling) så räknar jag allt. Jag väger allt jag äter och lagar allt jag ska äta. Jag har en egen excel fil i som jag har skapat själv efter mina behov, som jag fyller i varje dag för att ha koll på allt jag får i mig. Så inför tävling är varje gram och kalori inräknat.Kan man bygga stora muskler utan anabola steroider?– Ja det kan man. Allt beror på hur mycket tid och pengar man vill lägga på sin kropp. Ni förstår efter att ha läst de tidigare frågorna att jag lägger ner en hel del tid och pengar på detta. Tränar man hårt så ska man äta ordentligt och få i sig rätt kosttillskott.Hur många år har du styrketränat?– Jag började för 8 år sen när jag ådrog mig en korsbandsskada och skulle börja rehab träna. Jag började prova på olika övningar och maskiner och fastnade för den typen av träningen. Efter det så har det bara blivit mer och mer träning och tävlingar. Hur många år krävs för att en vanlig motionär ska uppnå en liknande fysik?– Det beror på hur de har tränat tidigare, vad de har tränat tidigare och hur deras grundförutsättningar ser ut. Sen spelar genetiken en stor roll och den kan man inte ändra på!Hur många timmar per natt sover du?– Jag försöker få mina 8 timmar per natt. Det är viktigt med sömn. Kroppen växer mest när man sover.Kan du gå ut och ta en öl någon gång?– Nu är det så att jag inte tycker om öl, men visst kan jag gå ut och ta en drink eller nåt någon gång.Hur mycket tid lägger du ner under en dag som har med bodybuilding att göra?– Jag tänker mycket på kosten och träningen faktiskt. Men mycket har blivit rutinmässigt. Vad är det svåraste enligt dig för att kunna tävla i body building?– Dieten och tiden som det krävs för att tävla. Man lägger ner mycket tid på träning framför allt innan tävling. Så nåt socialt liv kan man glömma, det finns inte tid med sånt då.Vad skulle ditt bästa tips vara för någon som vill bygga stora muskler?– Träna tungt för det mesta, men variera med lätt träning emellan åt, ät regelbundet och ordentligt, samt sov ordentligt. Ät mycket proteiner. Med tungt menar jag 6-8 reps per set. Lyssna på kroppen, är en muskel trött eller sliten vila den istället. Den kommer att vara mycket starkare nästa gång du tränar den och kommer att få ut mycket mer av det.

klar

Artikellänk är kopierad

Jason McMillion
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro