ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

F1:s gröna makeover

Adam Hay-Nichols · 24 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Nya regler tvingar in Grand Prix-lagen på den gröna vägen. Nu kan F1 bli miljövänligt. Hundratals miljoner dollar plöjs varje år ned i teknologi som inte är till nytta för någon utanför F1-cirkusen, men med stöd av stora biltillverkare har FIA kunnat ställa krav på ny teknik som kan påverka både vanliga bilar och miljön.

Den gröna agendan tvingar F1:s skarpaste hjärnor att tänka till om alternativa bränslen, bättre effektivitet och en mer miljövänlig inställning i rallyvärlden.

Honda började sin miljösatsning förra säsongen: en bil utan reklam och med en världskarta målad på lacken. Förarna Rubens Barrichello och Jenson Button åkte runt till skolor och skruvade i miljölampor och sa till barnen att stänga av datorn på kvällen.– Vår globala kampanj handlar inte om att predika för de redan omvända, det handlar om att komma åt de hårdnackade, säger Hondas marknadskonsult Stuart Dyble. På många sätt är en motorsportpublik en svår nöt att knäcka.

Ironin går inte alla förbi: Hur kan Formel 1, som konsumerar mängder bränsle och andra material för underhållning predika ett grönt budskap?

Ett F1-lag konsumerar cirka 140 ton koldioxid per år, enligt Carbon Sense Coalitions mätning 2006. Det motsvarar utsläppen från sju amerikanska eller fjorton europeiska hushåll.

FIA kompenserar sedan 1997 sina koldioxidutsläpp genom att plantera träd i södra Mexiko. Men inte förrän grön teknologi hittar in i bilarna kommer F1:s gröna kampanj att få någon trovärdiget.

Denna säsong tas ett första steg i den riktningen.

I linje med EU:s mål för fordonsbränsle år 2010 har F1 nu minst 5,75 procent biobränsle i tankarna.

Nästa säsong kommer en teknik som tar vara på bilens rörelseenergi under fartminskningen och sedan använda den i korta accelerationer och därigenom spara bränsle.

klar

Artikellänk är kopierad

Adam Hay-Nichols
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro