ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Få barn törs cykla till skolan i Stockholm

Peter Lindholm · 11 Maj 2014
Uppdaterad 11 Maj 2014

klar

Artikellänk är kopierad

En blockerad cykelbana i centrala Stockholm. Svårigheten att ta sig fram som cyklist är en av orsakerna till att barn i Stockholm cyklar mindre.
En blockerad cykelbana i centrala Stockholm. Svårigheten att ta sig fram som cyklist är en av orsakerna till att barn i Stockholm cyklar mindre.Foto: Urban Brådhe

Föräldrarna törs inte släppa ut sina barn i trafiken i Stockholm. Enligt en ny undersökning är andelen barn som cyklar eller går till skolan allra lägst i landets huvudstad. 

Stockholms stad har höga ambitioner för cyklingen. Målet är att Stockholm ska vara en av Europas ledande cykelstäder 2030.

Detta ska bland annat ske via satsningen ”Cykelmiljarden” som ska bygga ut infrastrukturen för cykling och göra vägarna cykelvänligare och cykelsäkare.

Det bara ett problem: Föräldrarna törs inte släppa ut sina barn i trafiken ändå.

Det konstaterades i SKL, Sveriges Kommuner och Landstings rapport ”Varför skjutsar föräldrarna barnen till skolan” i fjol.

”Mest praktiskt för familjen”, var den ena förklaringen. ”Skolvägen är farlig”, löd den andra.

I Stockholm kan det finnas en tredje förklaring också, tror stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C): Valfriheten.

– Vi har ett väldigt stort genomslag av valfriheten, vilket gör att man kanske väljer en skola i en helt annan stadsdel.  

Ett stort problem när det gäller själva cyklingen är att cyklisterna ständigt tvingas ut i biltrafiken eftersom fordon blockerar cykelbanorna. Det är så omfattande att det finns en Facebookgrupp som belyser problematiken.

Stockholms stad är medveten om detta och de motorcykelburna parkeringsvakterna, som tidigare övervakat stombusslinjenätet, ska nu också också bevaka prioriterade cykelstråk.

– De ska börja nu i dagarna, faktiskt. De har fått uppdraget att lappa bilar som står på cykelbanor. Vi har också bett polisen att prioritera detta och bötfälla bilisterna. Det är ett beteende som kanske varit okej tidigare, men inte längre, säger Per Ankersjö.

Den som stannar till sin bil på en cykelbana riskerar en felparkeringsavgift på 1000 kronor och att fordonet forslas bort 

– Det är vad lagen säger att vi kan ta ut maximalt Men det är kanske för billigt, folk är inte tillräckligt rädda för att ställa sig där, säger Jan Zetterberg på Trafikkontoret.

Per Ankersjö påpekar också att han och Stockholms stad verkar för en lagändring som ger barn upp till tolv år rätt att cykla på trottoaren. I dag går gränsen vid 8 år.

Så tar sig barnen till skolan i Stockholm

Andelen barn i åldrarna 6-17 år som av egen kraft tar sig till skolan är lägst i Stockholms län, där bara vart tredje barn går eller cyklar.

Färre barn cyklar eller skjutsas med bil här jämfört med landet i övrigt. Fler åker också kollektivt. Summan inom parentes anger rikssnittet.

Buss, tåg, kollektivt 50% (34%)

Promenerar 24 % (24%)

Skjuts med bil 13% (18%)

Cykel 11 % (21%)

Annat 2% (3%)

Källa: Undersökningen gjordes av YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. 740 föräldrar tillfrågades om hur barnen tog sig till skolan under den snöfria delen av året.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro