ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Få skolor vill satsa på smartare tavlor

Jonas Ryberg · 22 Sep 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Anne Melin på Rösjöskolan har använt interaktiva skrivtavlor i åtta år. Här med eleverna Pernilla Bengtsson och Ida Sonefors.

Anne Melin på Rösjöskolan har använt interaktiva skrivtavlor i åtta år. Här med eleverna Pernilla Bengtsson och Ida Sonefors. Foto: Jonas Ryberg


klar

Artikellänk är kopierad

Interaktiv teknik i klassrummet ska göra eleverna mer motiverade. Men svenska skolor tvekar att satsa på de nya skrivtavlorna.

Det går trögt för interaktiva skrivtavlor i svenska klassrum. Trots att tekniken testats sedan början av 2000-talet är det enligt Skolverket bara var femte skola som satsat.

Det kan jämföras med Danmark där vartannat klassrum enligt en undersökning är utrustad med en interaktiv skrivtavla. Nu satsar internationella läromedelsföretag på den svenska marknaden.

Marknadstvåan, brittiska Promethean, lanserar bland annat en sajt på svenska där lärare kan ladda ner undervisningsmaterial och dela med sig av sitt eget. Företagets Nordeuropachef, Martin Vine, tror att elevernas teknik-vana hemifrån är ett starkt argument för skolorna.– Eleverna använder teknik under en stor del av sin fritid. Men i skolan förväntas de plötsligt lägga bort den, säger han.

Det är dock tunt med studier som visar att eleverna verkligen lär sig bättre. En studie gjord av Europeiska skoldatanätet tidigare i år visar att även om många lärare och elever som testat tavlorna tycker att de lär sig mer så finns det egentligen inga bevis på att det verkligen är så. 

Skolverket har inte utvärderat skrivtavlorna och kan inte bedöma hur en satsning på tekniken skulle ge utdelning jämfört med andra åtgärder.– Vi har dålig basfakta på det här området, säger Christina Szekely, undervisningsråd på Skolverket.

”Ett sätt att få med de tysta barnen”

Anne Melin på Rösjöskolan i Sollentuna är en av pionjärerna när det gäller att använda interaktiva skrivtavlor i undervisningen i Sverige och har använt dem sedan hon började som lärare för åtta år sedan.– Jag har egentligen aldrig undervisat utan en.

Hon jämför tekniken med ett digitalt blädder-block där lektionen kan förberedas i förväg. I programvaran som följer med skrivtavlorna finns verktyg för undervisning i olika ämnen som till exempel geometriska former för matematikundervisning.

Dessutom kan varje elev få en egen mobiltelefonliknande knappsats för att delta i det som sker på tavlan.– Det är ett bra sätt att få med de tysta barnen som inte vågar säga något annars, säger Anne Melin.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Ryberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro