ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Facebook äger dig

Arne Wirén · 25 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Enisa, det europeiska organet för nätverkssäkerhet, går i dag ut med en varning till dem som är med i nätverken på internet. Bland annat varnar man för att tagga, ansiktsidentifiera, sina vänner och anhöriga på bilder. 

Enisa, det europeiska organet för nätverkssäkerhet, går i dag ut med en varning till dem som är med i nätverken på internet. Bland annat varnar man för att tagga, ansiktsidentifiera, sina vänner och anhöriga på bilder. 


"Det är ett slavkontrakt"

klar

Artikellänk är kopierad

Samtliga 400 000 svenskar som registrerat sig på Facebook har skrivit över rättigheterna till sina bilder och hemligheter på det amerikanska företaget – för all evighet.

De har själva godkänt detta i ett 13-sidigt kontrakt.På sidan 4 i kontraktet ger alla Facebookanvändare automatiskt företaget en ”oåterkallelig, evig” och ”världsomspännande” rätt att kopiera, använda och sprida det man skickat på sajten.Det är ett slavkontrakt, anser Pär Ström, ledamot i regeringens IT-råd.

– Facebook utnyttjar användarens underläge, medvetna om att kanske bara några promille läser användarvillkoren.

– Man tror att det är gratis att vara med. Men man betalar med sin personliga integritet och framtid. När man söker jobb om 30 år sitter rekryteraren med det man skrivit, säger Pär Ström.Enisa, det europeiska organet för nätverkssäkerhet, går i dag ut med en varning till dem som är med i nätverken på internet. Bland annat varnar man för att tagga, ansiktsidentifiera, sina vänner och anhöriga på bilder.

– Det kan sparas hela livet och användas på framtida länkar som man absolut inte tänkt sig, säger Enisas pressekreterare Ulf Bergström.

Facebooks ledning har konsekvent vägrat svara på mediernas frågor.

Användares intressen säljs till annonsörer

Facebook är värderat till miljarder, men har haft svårt att tjäna pengar på sina användare. Nu planerar man ett helt nytt annonssystem – baserat på användarnas profiler.

– Skriver jag att jag känner mig lite nere i dag, kommer systemet att skicka reklam för antidepressiva medel, säger Pär Ström.

Cirka 400 000 svenskar är registrerade på sajten. Var och en har beräknats vara värd 286 dollar i annonsvärde. Det är bara i Sverige nära 750 miljoner kronor.

Enligt dagensmedia.se kommer Facebook till och med att kunna följa med sina användare på nätet och se vilka andra sajter de går in på för att på det sättet se vilka intressen de har och kunna rikta reklam till dem.

klar

Artikellänk är kopierad

Arne Wirén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro