ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Facebook-brigad ska kriga med tweets och likes

Tomas Lundin · 1 Feb 2015
Uppdaterad 1 Feb 2015
En amerikansk soldat kollar Facebook. Snart har en hel brittisk brigad på 1 500 man  sociala medier som sitt slagfält.

En amerikansk soldat kollar Facebook. Snart har en hel brittisk brigad på 1 500 man  sociala medier som sitt slagfält. Foto: All Over Press/Arkiv


Den brittiska armén håller på att skapa en hel brigad med soldater som i stället för gevär och kanoner ska kriga med likes och tweets.

klar

Artikellänk är kopierad

brigadenIslamiskaTheGuardianDen 77 kommer att bestå av runt 1 500 man som ska vara en icke-stridande enhet som ska ta upp kampen med bland andra Staten i sociala medier, skriver . 

Sociala medier som Twitter och Facebook har blivit allt viktigare för stridande parter när det gäller att få ut information och för att locka frivilliga stridande till sina läger och världens militärmakter har fått upp ögonen på att det behövs motmedel mot detta. 

Israels armé har varit en föregångare när det gäller krigföring i sociala medier med dedikerade team i ett trettiotal olika plattformar redan sedan 2009, skriver The Guardian, och många andra länder har velat ta efter. Under förra sommarens krig i Gaza twittrade Hamas militära gren och den israeliska armén stundtals direkt till varandra. 

I april räknas styrkan vara redo att skrida till verket och soldater med kunskap inom journalistik och sociala medier är de som eftersöks.

Emblemet brigaden kommer att bära på axeln är ett mytologiskt burmesiskt djur. Det i sig är en blinkning till den brittisk-ledda gerillastyrka som med mycket få man och okonventionella metoder fick stora framgångar mot japanska styrkor i Burma under andra världskriget.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro