ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Facebook experimenterade med känslor

TT · 29 Jun 2014
Uppdaterad 29 Jun 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Kan digitala känslor smitta? Det ville Facebook undersöka och genomförde därför ett hemligt jätteexperiment där över 600 000 användares konton manipulerades. Under en veckas tid fick vissa användare se färre inlägg med positiva ord, andra med färre negativa ord.

Det visade sig, om än i liten utsträckning, att digitala känslor visst är smittsamma. Folk var mer benägna att använda positiva ord i inlägg på Facebook om de hade utsatts för färre negativa inlägg under veckan, och tvärtom, skriver forskarteamet i tidskriften PNAS.

Studien genomfördes år 2012 och presenterades nyligen. Den har, efter att flera medier uppmärksammat den, väckt en del kritik på sociala medier. Även studiens redaktör säger till tidningen Business Insider att hon tyckte att studien var läskig.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro