ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Facebook lät marknadsförare rikta in sig på judehatare"

Linnea Bergman · 15 Sep 2017
Uppdaterad 15 Sep 2017
En algoritm har gjort att människor kunnat rikta marknadsföring mot personer som uttryckt antisemitiska åsikter på Facebook.

En algoritm har gjort att människor kunnat rikta marknadsföring mot personer som uttryckt antisemitiska åsikter på Facebook. Foto: Alamy.


Fram till den här veckan har det varit möjligt att marknadsföra sig på Facebook direkt mot människor som uttrycker antisemitiska åsikter.

klar

Artikellänk är kopierad

På Facebook finns möjlighet för marknadsförare att nå olika grupper med sina poster. På en plattform kan man själv skräddarsy sin annons, och bland annat uppge olika kategorier att rikta in sig mot. Man når då människor som uppgett att det är intresserade av de ämnesområdena.

Den ideellt drivna sajten Propublica fick ett tips om att man bland kategorierna kunde välja ”judehatare”, ”hur man bränner judar” och ”Historien om ”varför judar styr världen”, rapporterar DN. Genom att betala 30 dollar kunde sajten inom 15 minuter nå ut med en post till nästan 2 300 personer som uppgett att de har antisemitiska åsikter.

LÄS MER
Nej, Fabrizio Brambilla kommer inte hacka din Facebook

När Propublica provade att skriva in ”Hitler” kom även kategorin ”Hitler gjorde ingenting fel” upp som ett alternativ.

Facebook hävdar att grupperna skapats av en algoritm och inte en människa. Företaget tog bort kategorierna när journalistsajten kontaktade dem. Men samtidigt måste mer jobb göras så att inte fler liknande kategorier uppstår i framtiden, enligt Facebook själva.

– Det finns tillfällen när innehåll som uppträder på vår plattform bryter mot våra standarder. I det här fallet har vi tagit bort de berörda inriktade fälten. Vi vet att vi har mer arbete att göra, så vi bygger även nya skyddsräcken och granskningsprocesser för att förhindra att andra problem inträffar i framtiden, säger Rob Leathern, chef för produkthantering på Facebook till Propublica.

Skärmdump från Propublicas undersökning.
Skärmdump från Propublicas undersökning.

Annonsering på Facebook har även nyligen uppmärksammats efter att det upptäckts att annonser för 100 000 dollar lades ut av fejkkonton som verkar kopplade till ryska intressen under presidentvalskampanjen 2016.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro