ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Facebook ny konkurrent till Tradera och Blocket

Johan Mårtensson · 5 Nov 2012
Uppdaterad 5 Nov 2012
Sara Kamel, i Hägersten utanför stockholm med en del av sina ”facebookfynd”  som består av allt från gamla möbler som hon målat eller klätt om till saker  och kläder till den väntade bebisen.

Sara Kamel, i Hägersten utanför stockholm med en del av sina ”facebookfynd”  som består av allt från gamla möbler som hon målat eller klätt om till saker  och kläder till den väntade bebisen. Foto: Lotta Bergseth


Allt fler shoppar och säljer prylar – på Facebook. – Plötsligt har Facebook blivit en konkurrent till Tradera och Blocket, säger Pernilla Severson, lektor i medie- och kommun­ikations­vetenskap vid Malmö högskola.

klar

Artikellänk är kopierad

Glöm skrytbilder och trista statusuppdateringar. Allt fler använder nu Facebook som köp- och säljsajt. Bland annat finns en rad stora grupper där privatpersoner från hela landet säljer 50-, 60- och 70-talsprylar till varandra.

– Facebook är helt rätt för vintage- och retroprylarna. Sociala nätverksmedier han­dlar allt mer om särskilda livsstilar och intressen, och där kan man verkligen nörda ner sig i intresset om man vill, säger Pernilla Severson.

På gruppen ”Köp & Sälj Retroprylar” med nästan 5000 medlemmar finns 60-talskoppar från Rörstrand, grönblommiga termosar, gardiner, badrumsskåp, tomteglas och mycket mer till försäljning. Sara Kamel, 29, har nyligen gått med i gruppen och hoppas hitta en snygg golvlampa, retroleksaker i trä och olika inredningsdetaljer. 

– Det är personligare och roligare i de här grupperna än på vanliga sajter, säger Sara Kamel, som sedan tidigare är aktiv i en liknande Facebook-grupp lokalt i Stockholm. 

Annelie Nordin, en av administratörerna för ”Köp & Sälj Retroprylar”, menar att grupperna på Facebook håller på att ta över begagnatmarknaden på nätet.

– Detta blir allt större. Folk uppskattar att man slipper vakta i en vecka för att vinna auktionerna. Här är det snabba besked, och så är det ju gratis att lägga ut saker till försäljning här, säger hon.  

Men Jenny Pedersén, presschef på Tradera, ser inte Facebook-grupperna som något hot på marknaden. 

– De är snarare komplement till vår plattform. Vi är en etablerad marknadsplats med bredare utbud och enklare söksystem, säger Jenny Pedersén. 

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Mårtensson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro