ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Facebook räddar industrin ur askan

Ola Jacobsen · 21 Apr 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
En MD-90 har precis genomgått service. Nu väntar den i hangar 4 på Arlanda flygplats på delar som fastnat i flygstoppet.

En MD-90 har precis genomgått service. Nu väntar den i hangar 4 på Arlanda flygplats på delar som fastnat i flygstoppet. Foto: Ola Jacobsen


klar

Artikellänk är kopierad

Produktionen i den svenska industrin blir ryckig i askmolnets spår. I morgon kan delarna ta slut hos Volvo. Telefonmöten och Facebook får ersätta möten.

Eyjafjallajökull skickade i går i väg ännu en förlamande puff med livsfarlig aska ut över Europa.

Om inte nya komponenter kan levereras till Volvo PV:s underleverantörer kan produktionen påverkas redan i morgon torsdag. – Till och med onsdag kommer vi att kunna hålla uppe volymen genom att ändra i produktionsmixen. Hur det blir på torsdag vet vi inte än. Får vi inte delar till bilar kan vi inte producera bilar, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo PV.

Anders Rune, chefekonom på branschorganisationen Teknikföretagen, är orolig att askmolnet kommer att leda till ökade kostnader för den svenska industrin. – Störningar är alltid kostsamma. Nu blir det en ryckighet i kedjan. Man vet inte var sakerna hamnar och det blir omvägar, säger Anders Rune.

En del av anledningen till att industrin är så känslig är den höga graden av specialisering. – Man arbetar inte med lager, utan har lagret under transport. Då är det avgörande att det hela tiden kommer in flöde av nya komponenter, säger Anders Rune.

Även om det är vanligt med störningar är det ovanligt med något så oförutsägbart som ett vulkanutbrott.– Det ovanliga är att man inte kan ha en uppfattning om hur långvarig störningen kan bli. Men den rimligaste gissningen är att vi kommer att ha det ganska ryckigt en tid framöver, säger Anders Rune.

De tunga industriföretagen påverkas inte på samma sätt eftersom delarna transporteras med båt, lastbil och tåg. Däremot drabbas de genom att anställda sitter fast på fel ställen. Telefonmöten och videokonferenser har fått ersätta vanliga möten. – Eftersom det är en situation som är omöjlig att råda över finns det också en förståelse hos våra kunder. De resenärer som för tillfället är strandsatta i andra länder kan till stor del fortsätta arbeta där de befinner sig, säger Christine Gunnarsson, presschef på ABB Sverige.

ABB försöker samla sina utspridda anställda med hjälp av en sida på Facebook. – Här kan man söka reskamrater och få kontakt med andra kolleger som är på resande fot och tipsa om information. Gruppen har i dagsläget 75 medlemmar.

Ericsson går steget längre och har startat gratistjänsten Stranded in Europe, en kombinerad sms- och Facebooktjänst som länkar ihop personer som sitter fast i fel stad.

Genom tjänsten kan människor tipsa varandra om till exempel bästa transportsättet från en stad till en annan, eller få tips på krogar att fördriva tiden på.

Tekniker från Priority Aero Maintenance lyfter på en motor på en MD-80 i företagets hangar på Arlanda flygplats.
Tekniker från Priority Aero Maintenance lyfter på en motor på en MD-80 i företagets hangar på Arlanda flygplats.Foto: Ola Jacobsen

Askan blästrar motorn

I flygunderhållsföretaget Priority Aero Maintenance hangar på Arlanda flygplats arbetar Peter Deresjö, motortekniker med 33 års erfarenhet av flygplansmotorer.

Han undersöker motorer med fiberoptik, så kallad borescopening. Peter Deresjös uppgift är att avslöja farliga brister. Han har tidigare arbetat med motorer till flygplan som flugit genom askmoln. – Alla så kallade leading edge-ytor, alltså framkanter på alla delar av flygplanet och motorn blir blästrade av partiklarna. I bästa fall blir motorn bara ren, säger Peter Deresjö.

Men det är inte bara vulkanaska som kan skada motorer.– Flygplan som flyger över öknar får liknande blästerproblem eftersom det finns ökensand på 10 000 meters höjd. Det sliter på motorerna, men inte i samma omfattning som askmoln från en vulkan, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro