ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Facebooks storsatsning på e-sport – samarbetar med ESL

Erik Glanell · 19 Maj 2017
Uppdaterad 19 Maj 2017
IEM Katowice är en av ESL:s stora evenemang som kan komma att sändas på Facebook.

IEM Katowice är en av ESL:s stora evenemang som kan komma att sändas på Facebook. Foto: Helena Kristiansson/ESL


5 500 timmar e-sport ska skapa en världsomspännande community för sociala medier-jättens spelintresserade användare.

klar

Artikellänk är kopierad

Facebook har ingått ett samarbete med ESL för att erbjuda sina e-sportintresserade en bättre upplevelse.

Med det nya avtalet står det klart att sociala medier-jätten nu kommer att erbjuda över 5 500 timmar e-sport varav 1 500 timmar är exklusivt material.

”Med över 1,94 miljarder användare i månaden på Facebook är detta ett stort steg mot att öka räckvidden för e-sports bland vanliga publikgrupper”, säger Johannes Schiefer, vice vd för sociala medier på ESL.

I samband med den utbyggda e-sportsatsningen som sjösätts i juni kommer ESL börja streama rank s-tävlingar, det vill säga med de bästa spelarna i världen. Facebook kommer dessutom att sända ett halvtimmeslångt program om Counter Strike med tävlingshöjdpunkter, bästa spelarna och kommande talanger inom spelet, skriver gamesindustry.

Även stora tävlingar som Intel extreme masters och ESL One kommer att streamas över hela värden via ESL:s Facebook-nätverk.

”Att erbjuda det här videoinnehållet går i linje med Facebooks ambition att bygga en världsomspännande community för folk som spelar, tittar och delar spelen som de älskar”, sa Patrick Chapman, som jobbar med spel och e-sportssammarbeten på Facebook.

klar

Artikellänk är kopierad

Erik Glanell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro