ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Färre mobilskulder slutar hos ­­­fogden

Johan Kellman Larsson · 10 Okt 2011
Uppdaterad 10 Okt 2011
Allt fler betalar mobilräkningen i tid.

Allt fler betalar mobilräkningen i tid. Foto: Bertil Ericson / Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Under flera år har det sett likadant ut. Växande högar av obetalda mobiltelefonräkningar hos Kronofogden, och ökningen har varit konstant.

Ungdomar är värst drabbade, en fjärdedel vars obetalade mobilräkningar hamnar hos fogden är 18-25 år. Men nu vänder den negativa trenden. – Det är en mycket kraftig minskning, 30 procent, som beror på att operatörerna förra våren bestämde sig för att gå samman och vidta åtgärder. Ett ökar medialt fokus har också bidragit, säger Jan Åkerlund som arbetar som förebyggare på Kronofogden.

Jämfört med första halvåret 2010 minskade antalet betalningsförelägganden, under motsvarande period i år, från 69 000 till drygt 48 000.

Den nya statistiken bygger på uppgifter från Kronofogden om de fyra största operatörerna: Telia, ­Tele2, Telenor och Hi3G. – De har dels tagit fram förebyggande information till kundera, samtidigt som det har blivit svårare att få lån om man inte har betalningsförmåga. Rutinerna har skärpts.

Enligt Jan Åkerlund brukar de mobiltelefonrelaterade ärendena hos Kronofogden i regel ligga mellan 1 500–4 000 kronor.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Kellman Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro