ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS
hela denna artikel är en annons

Färre sittplatser i tunnelbanans nya vagnar gör resan lättare för alla

Metro · 8 Mar 2019
Uppdaterad 22 Mar 2019
Illustration: Bombardier och foto: Lisa Thorsén.

Illustration: Bombardier och foto: Lisa Thorsén.


I takt med att Stockholm växer behöver fler rymmas på tunnelbanan. Dessutom ska alla kunna åka med. Både de nya och de ombyggda tunnelbanetågen tar höjd för det.

klar

Artikellänk är kopierad

De första nya tågen av modell C30 står nu uppställda i Norsborg i väntan på att testköras och sedan tas i trafik på tunnelbanans röda linje. Sammanlagt har 96 nya vagnar, som utgör 48 tåg, köpts in. Leveransen ska vara slutförd 2022. Parallellt byggs 271 stycken äldre vagnar av C20-modell om för att bli mer tillgängliga. De ska gå på alla linjer från början av 2020.

Joakim Swahn är ansvarig för tillgängligheten på de nya C30-vagnarna. I arbetet har SL samverkat med bland annat Synskadades riksförbund (SRF), funktionshindersorganisationerna Funktionsrätt Stockholms län och DHR.

– Jag tror verkligen att det här blir ett lyft för kollektivtrafiken. Sittplatserna blir visserligen färre men samtidigt gör vi flera förbättringar för resenärerna, förklarar han.

Snabbare och lättare att komma av och påEn förbättring är att de nya tågen har fler dörrpar, 24 istället för 21. Fler dörrar gör att det går snabbare och lättare att komma av och på tåget och trängseln minskar.

En annan förbättring på både de ombyggda och de nya vagnarna, är att mittgången blir bredare. Det gör det möjligt att passera med barnvagn, rullator och rullstol samtidigt som ståplatserna blir fler.

Läs mer om de nya tunnelbanetågen här.

Ännu en förbättring är att flexibla ytor anpassade för rullstolar och barnvagnar introduceras. De kommer att finnas jämnt fördelade vid åtta dörrpar i C30-vagnarna och vid 6 dörrpar i de ombyggda C20-vagnarna.

– På utsidan av tåget är de flexibla ytorna markerade med en stor symbol för rullstol, så det blir lätt att se var de finns, säger Joakim Swahn.

”Det fina är att tillgänglighetsåtgärderna gör resan lättare för alla”Ytterligare en förbättring är att de prioriterade sittplatserna blir tydligare med ett tyg i en avvikande gul färg för att signalera att de särskilt är till för den som behöver sitta.

– För att platserna ska vara lätta att hitta kommer de i regel att finnas direkt till höger innanför dörren. Vid de platserna kan man parkera sin rullator, berättar Joakim Swahn.

Andra saker som underlättar resan är att utropet blir tydligare och synkroniserat med den visuella informationen, att det blir fler skärmar med trafikinformation i vagnarna, liksom dubbla uppsättningar av illustrationen av tunnelbanenätet. Den ena illustrationen sitter lägre för att barn och rullstolsåkande ska se. Nödtelefonen vid varje vestibul är också placerad så att alla ska nå den.

– Det fina är att tillgänglighetsåtgärderna gör resan lättare för alla, inte bara för dem som har särskilda behov.

pil
Läs mer om nya tunnelbanetågen

Är du nyfiken och vill veta mer om de nya tunnelbanetågen C30, till exempel om tyget som valts till sätena? Besök sll.se. Här kan du även klicka vidare för att läsa om vagnarna av modell C20 som byggs om.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro